Wednesday, May 27, 2009

Secara tiba tiba

Foto : Kalau sendirian, beginilah jadinya melepaskan perasaan

Semenjak dua menjak ini kesibukan yg saya bikin sendiri telah melampau dari batasan kemampuan saya sendiri, kalau orang dapat baca dalam minda saya ini mungkin orang akan cabut lari kerana dia mikir yang saya ini bekerja dengan jin, apa tidaknya!... seawal pagi saya mesti pergi ke Jalan Reko untuk buat kerja disana kerana markas saya di sana, kadang kadang naik kereta, kadang naik komunter, kadangkala naik bas. Balik seawal jam 2 atau 3 petang ada masanya balik jam 11 malam. Kalau sempat kat umah, kemas umah kejap sapu apa yang patut, mesin dan jemur kain, sambil tu mengetip komputer jap siap apa yang patut, kertas kerjalah, surat menyuratlah yang melambak lambak di atas meja, bawah meja dalam kotak, dalam beg tangan dalam bakul , sambil curi masa belajar baca Quran, baca mukaddam,baca iqra kerana mahu jadi hafizah.Kalau tidak 30 juzuk pun 3 juzuk pun saya mesti mahu hafal juga, Saya akan buktikan pada tatak, inah dan yek bahawa mak pun mampu buat apa yang kauorang buat, Sambil tu juga baca lagi buku yang melambak lambak baru beli pada pesta buku baru baru ini.


Foto : Lelaki ini adalah insan yg paling setia mengucapkan sesuatu kalau tiba hari penting buat saya, baru seketika tadi saya terima bungkusan pos laju dari lelaki ini, katanya istimewa untuk wanita bernama IBU dan saya ucap kat dia " saya sayang awak" dia ini mula pandai menghargai saya semenjak dia darjah dua.kadang kadang dia beri bunga yg ada minyak wangi lagi, kad dan kalau dia busy dia call. Sejarahnya budak seorang ini dia meyusu badan sehinggalah usianya 4 tahun, agaknya terlebih susu ibulah agaknya, maka cintanya lebih untuk ibu.Yang lain lain ade jugalah baru belajar belajar kot nak menghargai, tapi terima kasih semua.

Dan kerja rutin saya ialah jengok anak anak orang asli serta buat program cari dana untuk biaya anak yatim di acheh. Lagi malam lagi sibuk, siapkan bermacam macam surat dan sekarang tengah atur 3 buah cawanga Darul Tahfiz untuk di buka dalam masa 2 bulan

1 Di Damansara, bangunan yang di infak oleh YAPIEM tengah tunggu sahaja masanya untuk operasi, buat kelas al Quran, fardhu ain wanita dan kelas remaja

2 Sedang mengusahakan untuk membuat sebuah Tahfiz Al Quran untuk anak anak miskin yang kurang berkemampuan atau anak yatim di Kg Bak Bak Maran di atas lot tanah arwah emak, sistem wakaf

3 Untuk melancarkan pengambilan baru untuk Kelas Tahfiz di Jalan Reko

Saya teringat peristiwa yang berlaku 5 tahun dulu, dalam sibuk saya bekerja tiba tiba saya teringat ooo hari ini 10. Nov, maka saya cepat cepat pergi kedai buku dan cari kad (memang kebiasan saya membeli kad untuk diri sendiri iaitu pd hari ulangtahun perkhawinan,hari lahir dan hariraya-ini wajib bagi diri saya menghadiahkan untuk hati saya) , maka saya beli lah satu kad berharga RM 15, cantik ada gambar love lagi, dan saya pun tulislah " Selamat Hari Jadi Buat ....." dan di dalamnya ada 3 ungkapan kata kata yang membuatkan terpahat di hati saya
  • Anda tidak di cintai kalau tidak di ucap.
  • Anda tidak di cintai kalau tidak diingati (maknanya tulislah tu)
  • Anda tidak di cintai kalau tidak di hargai.
Selepas itu saya pun tulis pd sampul kad itu "buat ..... yang tersayang...selamat harilahir... semoga CINTA kita kekal abadi" dan saya isi sedikit pewangi dan saya bawa masuk ke pasaraya cari kedai makan dan order kek yang berharga RM 4.90 , air mineral dan sekuntum bunga mawar merah yang berharga RM 2.50 dan saya duduklah di sebuah meja yang ada dua kerusi, maka saya pun bacalah doa dan sambil tersenyum saya bayangkan bahawa ada seseorang di depan saya yang mengucapkan sesuatu ucapan yang terlalu ingin saya dengar, rupa rupanya saya di bawah separuh sedar dan saya makan kek itu dengan tiga suapan saja. Setelah itu saya pun ambil kad dan bunga mawar merah itu saya pun bawa masuk ke dalam toilet dan saya koyak sehingga jadi cebisan kecil saya buang dalam lubang tandas dan saya pamkan, maka saya pun berbisiklah pada diri sendiri, dalam hidup ini bukan senang orang mahu "hargai siapa kita" apatah lagi kalau kita seorang miskin dan tidak berharta serta tidak ternama. Kalau anda ternama bagaimana, macam siti norhaliza, hari hari orang mahu adakan majlis harilahirnya dan tulis kat surat khabar hadiah untuk ulang tahun bernilai.......baru baru ini saya temui kawan lama saya, dia kata suaminya hampir setiap hari SMSkan "I love you atau i miss you" kadangkala itu bila sambut ulangtahun apa apa untuknya pastikan ada hadiah istimewa untuknya, maka saya pun terpikirlah apakah kalau orang tak beri hadiah atau tak ucap itu tak cinta? kawan saya kata " selalunya kalau kita sayang orang kita cakap, tulis dan buatkan dia gembira" saya diam sahaja, saya kira tak mengapa kalau orang tak suka ke? tak cinta ke? tak berapa nak sayang ke? saya pun dah rasa syukur kerana ada orang mahu ambil berat tentang kita. Beri kita makan, pakai dan beri tempat berteduh. Kalau tidak macamana ya!. Kita tidak boleh paksa orang cinta kat kita, dan kita tidak boleh paksa untuk benci kat orang lain. Itu hati masing masing dan dalam WARDAH CINTA SOLEHAH ada sebuah tajuk saya tulis iaitu "penghargaan" di sini ada tip tip untuk kita menghargai orang, dan kata punjangga "hidup biarlah berbakti, walau tidak di puji" nantikan sebuah garapan cinta nan abadi di dalam memoir CINTA ini

No comments:

Post a Comment