Thursday, May 28, 2009

LUKA BIAR SAMPAI BERDARAH

Foto : Zaman kanak kanak saya sama sahaja dengan kanak kanak ini

Bagi saya hidup ini tiada batasan dan tiada sempadan, lagi kita berkehendak lagi itulah kita akan berupaya untuk melakukanya walaupun nyawa jadi sempadan.

Kehidupan saya penuh dengan kesukaran dan keperitan kadangkala itu datang silih berganti, atau kadang kala itu sebagai penghapus dosa atau kadangkala itu sebagai ujian. Dari kecil lagi pendidikan yang saya terima terus dari ayah saya ialah kekuatan hati. Ayah seorang yang sangat tegas, jarang senyum dan bersemangat kental. Kebanyakan anak lelakinya tidak mengikut jejak langkah ayah. Bagi ayah kalau hitam dia kata pasti hitamlah di lakukan, sikap ayah yang begini tidaklah begitu baik sebab tolenrasinya tiada, tapi sikap ayah yang begini rupanya mengundang berbagai kebaikan. Kehendak ayah adalah sesuatu yang sangat luar biasa dan dia juga adalah insan yang membelai orang susah & miskin, dan menjadikan kemahiranya yang dia ada sebagai sumber kehidupanya . Itulah ayah, orang yang paling banyak mengajar saya dengan rotan, dengan nasihatnya .Saya sering kena pukul sewaktu saya kecil kecil dulu sehinggalah saya mencapai usia belasan tahun kerana kedegilan saya dan ayah sama hebat. Saya ada seorang adik yang seumur hidupnya tidak pernah di jentik oleh ayah kerana kepatuhan dan kebaikanya. Saya pernah di pukul oleh ayah kerana main air dan main air banjir . Kerana degil main tidak berhenti henti akhirnya demam, kalau saya dengar cakap ayah mungkin saya tidak demam. Saya tidak akan menagis jika di pukul oleh ayah, tapi saya merajuk berhari hari kalau di marah oleh mak, bagi saya airmata sangat mahal.Kalau kena pukul menagis maknaya kita ini tiada kekuatan fizikal, oleh itu bila buat silap kena pukul, kena tahan. Tapi kalau hati dan perasaan tersentuh itu payah untuk di ubat.

Bagi saya kena rotan di waktu kecil adalah satu perkara yang biasa. Anak kalau tidak di rotan dia tidak tahu bahawa perkara yang ditegah itu adalah perkara yang tidak baik, akhirnya pada hari ini saya mahu didik anak anak saya biar ikut garis panduan yang di wasiatkan oleh ayah saya. Anak mesti dengar cakap kedua Ibubapa. Anak tidak boleh buat perkara yang memalukan kedua Ibubapa. Anak jangan membuat sesuatu perkara yang tidak baik itu sehingga jadi tabiat dan mengetepikan ayahibu.Sesungguhnya darah anak anak, darah remaja atau darah muda adalah darah yang sedang panas dan mengelegak. Kalau boleh dunia dan seisinya mahu di peloknya.

Foto : Membelai anak dengan kasih sayang akan menimbulkan rasa kepuasan didalam hati kerana anak itu adalah permata hati ibubapanya.


Kalau anak memaparkan akhlak yang tidak baik pada masyarakat nama ayahbonda juga yang tercalar balar dan kadangkala perbuatan atau hasutan syaitan itu dia tidak kenali siapa kita yang sebenarnya, alangkan tengah sembahyang atau tengah baca Quran pun syaitan masuk kedalam hati kita inikan pula kita dalam keadaan yang beremosi. Oleh itu tegahan mak ayah jangan di pandang ringan kerana anak yang dilahirkan kedunia ini amanahnya adalah orangtuanya. Kalau ibubapa gagal mendidik anak maka ibubapa itu mungkin akan jadi Ibu setanggang atau maling kundang atau Ibu si juraij.Ibu dan bapa adalah orang sentiasa benar kerana susah senang anak adalah terpikul di bahunya.

No comments:

Post a Comment