Monday, May 18, 2009

Emak Aku



Foto : Inilah emak dengan anaknya nombor tujuh dari lapan orang anaknya.Betapa akrabnya antara ibu dan anak. Ibu sering mengucup dahi anak, tapi bilakah masanya anak mengucup dahi ibu?

"Maaf ya mak saya tak dapat balik selalu jengok mak" Saya berkata di dalam sebak bila melihat wajah ibu yang sangat besar jasanya pada anak anak "tak apa, mak sihat lagi" saya melihat ke dalam matanya ada butiran kaca yang mahu menitis, tapi dia cuba menahanya, dia memeluk dan mengucup dahi saya berkali kali "kau apakhabar?" suara itu adalah satu suara keramat yang mendoakan saya sekeluarga sejahtera dan selamat "Baik mak, mak seorang aje ke" pertanyaan bodoh dari saya itu tidak sepatutnya di tuturkan, tapi lidah ini seperti tidak mahu belot dengan perasaan"tak! ada mak ndah"(iaitu adik perempuan yang masih lagi di alam pengantin baru, suaminya bertugas di Australia, dia mengambil jalan terbaik iaitu duduk dan menjaga ibu)

Foto : Pelukan anak sangat bermakna buat ibunya
Emak! saya menumpang kasih, saya menumpang rindu, saya menumpang kehangatan pelukanmu, saya menumpang keberkatan dari payung syurgamu. Tapi saya adalah insan yang gagal menyentuh kalbumu yang hebat itu. Apakah emak sayang pada saya? apakah emak rindu pada saya atau apakah mak ingin membalas dendam pada saya?

Foto : Cucunya yang sangat manja dengan uwanya, selalulah jengok uwan ye adik



Seorang ibu yang telah menginsut usianya seperti mengejar gejar sesuatu yang belum di capainya, apakah ada kasih anak untuk nyawanya yang hanya di penghujung itu? atau adakah sedikit rezekinya dari anak untuknya? atau adakah sedikit cetusan rindu anak buatnya?.

Rumah emak di Titian Bintagor bukanlah jauh kalau mahu di bandingkan pergi ke Thailand atau singapore atau ke Jakarta, hanya 1jam15 minit sahaja. Kosnya tidak sampai RM 100, tapi tautan dunia atau pautan kerja membuatkan anak anak jadi tidak keruan, hari ini talian talipon sudah ada di rumah emak, anak emak ada handphone satu seorang, anak emak sudah ada email, blog, my spice, facebook dan berbagai bagai lagi. Tapi di manamu wahai emak di mata anak atau di hati anak. Saya menyusun sepuluh jari jika saya banyak membuat emak rasa tidak selesa dan saya sangat menyayangi orang yang saya panggil EMAK . Doa ku buat emak...

No comments:

Post a Comment