Thursday, October 7, 2010

Open House






Semenjak tahun 1988 saya mula buat rumat terbuka, masa tu saya ada anak 3 orang dan usia saya baru 25 tahun dan tenaga pun tengah kuat, berlari kesana berlari kesini dan masa tu jugalah saya ada Tadika 10 buah dan beberapa buah kelas mengaji.

Bila masa bulan syawal saya akan buat rumah terbuka ini hampir di setiap tadika dan kelas mengaji, penat... masa tu mana ada penat, kadang kadang tu anak yg di dukung seorang, yang di heret seorang dan ada masa tengah pandu kereta pun masih sempat dodoikan anak.

Maka rumah terbuka pada setiap bulan raya ni ibaratnya irama dan lagu dgn saya, jamu orang makan jadi hobi kalau tak bulan raya pun saya jamu orang asli makan.

Ni cete open house saya yang baru baru ni, ialah setelah bersara dari jadi pengusaha sekolah ni saya terlibat secara langsung dgn sukarelawan yang saya pun tak bila tarikh saya jadi sukarelawan

Maka bila bulan raya saya terus aje meneruskan tradisi ni tapi sekarang ni tidaklah buat besar besaran, buat utk kawan kawan dan kawan kawan anak sahaja, saya mempunyai bilangan anak angkat yang ramai dan kadangkala bila mereka talipon saya terlupa namanya dan ada yang merajuk "ummi buat open house saya tak ajak ke" yang malunya saya pelupa nama anak anak saya ramai tu.

Kenapalah saya mudah lupa dan mulai dari sekarang saya akan buka "kedatangan terbuka" jangan tunggu saya ajak, datang aje dan saya sangat mengharap kehadiran semua dan saya menunggu, tak payahlah tunggu bulan raya dan open house baru nak datang, datang bila bila masa. Kalau tak ada makanan kita makan aje kedai mamak.

Persiapan open house kali ni banyak yang kurangnya, kehadiran di luar jangkaan sebab ada yang kata tak boleh datang dan last minute kata nak datang
Jadi saya jadi kelam kabutlah sikit .

Jadi masa buatlah persiapan itu sekadar fikir orang nak adatng aje.

Tapi alhamdulillah semuanya OK sebab di saat akhir ada yang datang menyumbangkan tenaga, masa. Terima kasih semuanya, kali ni saya tidaklah ada kesempatan nak masak, cuma order ajelah masak yg menu biasa aje.

Tapi oklah dan ada juga sumbangan kuih dari anaknda anaknda yang memberi kuih yang sedap, terima kasih anaknda semua ye.

No comments:

Post a Comment