Friday, January 8, 2010

SIAPAKAH AKU INI



Siapakah aku ini?
Bicara seorang insan suci
Dalam kamar diri
Wahai diri
Siapakah aku ini?

Berdiri seorang aku
Di tepi pantai
Dan tibarkan matamu
Keseluruh alam lautan
Yang tidak bertepi
hayati deru angin dan
debur ombak
membantingkan tubuhnya
kebibir pantai
kepasir yang landai
gebu dan lunak
lalu seorang akupun
mengetuk daun pintu
kamar hatinya
siapakah aku?

Seorang aku pun muhasabah diri
di cermin alam
seorang aku sebagai
insan yang dhaif
seorang aku tidak berdaya
menyorokan wajah
dan diri
Siapkah aku?
seorang aku

Adakah seorang aku
mengingati Allah sambil berdiri?
adakah aku mengingati Allah sambil duduk?
adakah aku mengingati Allah sambil berbaring?
kalau tidak siapalah aku
seorang aku

Seorang aku
kakinya tegak di bumi
tapi hati seorang aku
tegak dimana?
seorang aku memiliki badan
tetapi seorang aku
tidak memiliki hati

Demikian bila selesainya
tugas malam
fajar subuh pun menyinsing
selesai subuh
membungkus dinginya
mentari pun bangkit
dari ranjangnya

Seorang aku
kenal lah dirinya
seorang pemimpin
kenal diri kenal Allah

Dan inilah bicara
seorang insan sepi
didalam kamar diri
siapakah aku ini
aku seorang pemimpin.


Puisi ini di tulis oleh SIFU saya yang bernama Pak Nora yang dihadiah pada saya beberapa tahun yang lalu sempena dengan Program DEKLAMASI PUISI SELANGOR. Sekarang ini beliau sudah terlalu uzur dan tua. Beliau adalah insan seni yang kian dilupakan dan insan yang berjiwa tulus.Saya doakan semoga SIFU saya ini didalam rahmat Allah.

No comments:

Post a Comment