Thursday, January 7, 2010

BERSILAT DENGAN CINTA



Ummu Solehah Binti Hj Muhammad. Oh nama yang sangat indah dari seorang bapa buat seorang anak gadisnya. Ummu itu maksudnya IBU dan Solehah itu maksudnya wanita yang Soleh iaitu wanita yang baik,yang terpuji,berimam dan berpendidikan dan wanita yang akan mendiami taman syurga Allah di akhirat nanti. Tapi baru baru ini saya dapat tahu darinya namanya CINTA. Tukar nama ke budak ni? CINTA tak sedaplah nama tu dan CINTA bukan nama orang, tapi nama sebuah PENGORBANAN.

Saya mahu beritahu Solehah jangan terpengaruh dengan istilah yang berat itu. Maknanya kalau Solehah dah meletakan nama keduanya CINTA maka dia mesti fahami maknanya.

CINTA itu perlu pada pengiktirafan,

CINTA perlu pengorbanan,

CINTA perlu keiklasan dan CINTA perlu pada kesetiaan.

Saya ini sebenarnya buta dengan istilah CINTA sebab itu saya kagum kalau ada orang nama CINTA atau orang khayal dengan CINTA dan orang anggau kerana CINTA. Saya pun tidak arif sangat dengan lafaz CINTA ini sebab saya orang misi kemanusiaan selalu memikirkan nasib orang susah,orang yang miskin tak dapat belajar dan orang di timpa bencana.
Maka makna CINTA itu seperti tidak ada dalam kamus hidup saya. Dan saya tidak pernah terdengar di cuping telinga saya orang bisik atau SMS kata I Love You, atau I miss You.Walau apapun saya mahu jadi diri saya yang sebenar.

Setahu sayalah orang kalau dia dilamun CINTA pada seseorang dia ada beberapa perkara yang bermain dalam mindanya

1 Dia ingin melihat pasanganya ceria
2 Akan penuhi segala permintaan pasangan walaupun dia terpaksa terkorban
3 Ungkapan mendayu dan romantis selalu di bibirnya dan SMS jika berjauhan
4 Selalu teringatkan orang di CINTAI nya
5 Tidak mahu pasanganya susah,kalau boleh seperti permaisuri
6 Pasanganya akan menatang orang yang dicintainya seperti MINYAK YANG PENUH.

Selalunya orang menyintai orang ini tidaklah semestinya orang sentiasa di sampingnya, tapi orang yang di CINTAI nya letak dihatinya bukan di matanya. Seperti Nabi Muhammad dia sangat mengasihi isterinya Syaidina Khadijah dan bila isterinya telah tiada pun dia masih lagi mengingati isterinya.

Orang yang bercinta ini kalaulah di saat dia ingin bertemu dengan sang kekasihnya maka dia akan mempersiapkan jiwaraga,mental,fizikalnya bagi memadukan lafaz CINTA itu berkesan.
Saya tidak pasti apakah yang saya tulis ini benar atau sebaliknya, kerana saya ini mahu mengomen nama CINTA yang menjadi kembar siam pada nama UMMU SOLEHAH.

WADAH CINTA SOLEHAH

No comments:

Post a Comment