Sunday, January 24, 2010

GADIS BESI


MUTIA, issh indahnya nama itu, tapi nama itu sebenarnya adalah nama seorang perempuan Acheh yg pernah memerintah Acheh. Nanti sejarah Mutia yg sebenarnya akan saya ceritakan pada post yg akan datang, tapi kali ini saya mau ceritakan tentang klon Mutia. Gadis ini saya temuinya 5 tahun yg lalu di tika ia berusia 19 tahun waktu itu dia dtg ke rumah anak yatim sri al Ain Acheh sebab nak bekerja sebagai pengasuh kepada anak yatim. Saya gembira kerana dia mahu bekerja dan mahu berkhidmat. Masa mula mula dia bekerja saya hanya mampu beri dia gaji RM 180 sahaja sebulan, tapi dia bekerja 24 jam. Mutia adalah gadis yg sangat rajin dan iklas bekerja, saya tak tau nak beritahu anda semua.

Sewaktu selepas beberapa bulan selepas tsunami kebanyakan anak anak yatim tersebut mengalami berbagai peyakit yg ganjil ganjil, ada yg kurap dan kudis berair seluruh badan, ada yg sakit perut berbulan bulan akibat tertelan air tsunami, ada yg tidak dapat tidur malam menagis nagis, ada yg bercakap seorang sorang ada yg tidak mahu makan dan minum dan ada yg asyik manangis teringat ayahbonda yg di telan tsunami dan berbagai ragamlah keadaan anak yatim tersebut.

Tapi Mutia ini adalah gadis yg sangat tabah dan sabar.Waktu itu kesusahan menjaga anak yatim ini 100 kali lebih susah pada hari ini. Anak anak yatim tersebut menghadapi truma yg kuat, tapi keiklasan hati mutia ini adalah luarbiasa, Pagi dia kepasar beli barang dapur, tengahari ajar anak yatim mengaji, petang membasuh pakaian anak yatim dengan menimba air dari perigi, bila malam dia akan meyapu ubat pada badan yatim yg kena kurap dgn tanganya dan memberi ubat ubat serta merawat anak anak yatim yg sakit dan dia sering bersekang mata.

Selama 5 tahun kami bersama Mutia saya lihat Mutia tidak pernah berubah dari mula saya jumpa dgnya. Hari ini anak anak yatim yg dibawah kawalan sudah boleh menghafal al quran dgn baik,belajar dgn cemerlang dan semuanya berdisplin

Kini walaupun anak anak yatim itu sudah bijak dan pandai tapi Mutia adalah tetap gadis besi yg tabah. Untuk menambah pendapatan bagi menampung pembiayaan rumah anak yatim tersebut dengan kerjasama pusat zakat selangor telah meyumbang sedikit kewangan sebagai modal utk membuka sebuah kedai cenderamata di Banda Acheh dan Mutia telah mengendalikan kedai itu dengan berbagi masa.

Mutia bekerja dengan rumah anak yatim sri al Ain tanpa berbelah bagi, tapi saya tidak mampu untuk membiayai gajinya kerana saya sangat kurang sumber bulanan yg tetap.Dan kami terlalu banyak keperluan lain yg harus di selesaikan seperti makan minum,sewaan bangunan untuk keperluan rumah anak yatim tersebut dan berbagai tanggungjawab lagi yg harus di pikul.

Mutia tabah dan sabar dalam banyak hal. Saya harap dia dapat menerima kekurangan saya ini sebagai imbuhan kelebihan pada keiklasanya. Semoga segala titik usahanya Allah sahaja yg memblasanya, saya tidak berupaya.Selamat berjuang wahai puteri Acheh.

No comments:

Post a Comment