Thursday, January 21, 2010

IMBASAN




Peristiwa yg lalu patut jadi tauladan dan setiap yg berlaku itu ada hikmahnya. Awal tahun 2005 selepas peristiwa tsunami yg meyayat hati 26hb dec 2004 saya adalah adalah tergolong dalam insan yg tidak kuat memandang derita,melihat sengsara dan tertekan dengan peristiwa yg mengorbankan 400,0000 orang dengan lambungan ombak ganas yg datang dari laut china selatan.Kali pertama saya menjejakan kaki kebumi Acheh saya lihat satu pandangan yg sungguh dahsyat. Di lapangan terbangnya hampir ratusan kapal terbang besar,kecil, hekopter dan berbagailah pesawat dengan suasana yg sangat hinggat binggar. Ketika sampai saja kami tidak tau arah mahu menuju kemana.

Tiada tempat dan kebanyakan bangunan semuanya telah ranap dan musnah, manakala orang ramai dalam kedaan murung dan ada merayau rayau mencari sesuatu, mayat pula masih bergelimpangan dan bau mayat menusuk kehidung. Kebanyakan orang ramai iatu mangsa tsunami keadaanya tidak terurus dan saya lihat ramai anak anak kecil menadah kotak untuk minta duit dari orang ramai.

Manakala pihak sukarelawan sibut dan gawat menguruskan mayat mayat,orang cedera dan dalam sungai pula ratusan mayat kembung timbul. Suasan ngeri ini adalah satu retetan sejarah yang tidak akan hilang dari kamus hidup saya dan bayangan kemusnahan itu satu iktibar dan pengajaran bagi orang melihat dengan mata kepalanya sendiri. Begitu juga yang berlaku di Yorjakarta, yang berlaku di Padang dan paling terbaru berlaku Haiti. Banyak musibah yang seumpama ini berlaku seperti di China, Filipina, Vietnam dan banyak lagi.


Kepada anda semua seharusnya dapat memautkan rasa kemanusian yg tulus untuk memberi rasa ingin membantu mereka yg didalam musibah dan kesusahan.Jika anda di tempat mereka bagaimana? mahu meratap dengan kehilangan orang yang tersayang ? mahu melolong dengan kemusnahan harta benda? mahu menjerit mengatakan bahawa musibah itu satu peringatan atau bencana? oooh kita ini hanya manusia biasa walaupun siapa kita di hari ini samada raja yg berkuasa,menteri yg memerintah atau rakyaat jelata kaya atau miskin.

Ujian Allah sentiasa mengejar kita dan nikmat serta rahmat Allah sentiasa bersama kita, saya harap anda semua dapat merasai dahsyatnya bila hidup dilanda musibah . Bantulah mereka!

Untuk sumbangan bagi membantu membiaya sewaan Rumah Anak Yatim Darul Tahfiz Sri al Ain Acheh

No Akaun 164025021721

Bank MayBank

Nama Rusnah Abu Samah -Pendiri

No comments:

Post a Comment