Sunday, January 17, 2010

INDAHNYA PENGORBANAN

Foto : Ini kakak kesayangan saya dan EMAK Thoriq sangat rajin membantu orang.

Saya di besarkan dalam keluarga yang besar, jumlah adik beradik saya termasuk sebelah ayah ada enam belas orang iaitu anak ayah yg berlainan ibu dan sebelah emak saya pula ada sembilan adik beradik.Saya menikmati kehidupan penuh dengan harmoni dan saksama. Walaupun begitu ada sejarah yg sangat menarik dalam perjalanan hidup saya yang tidak akan lupa selagi hayat dikandung badan.

Saya ada seorang kakak yg sekarang ini berusia 54 tahun dan dia berlaian bapa dengan saya. Kakak saya ini adalah dari keturunan orang berada atau boleh di istilah anak orang kaya. Tapi kakak saya ini di bela oleh arwah mak saya semenjak emak saya berpisah dengan ayahnya iaitu pada usianya empat bulan. Ketika usia kakak saya ini berusia 4 tahun arwah emak saya telah bertemu jodoh dengan ayah saya.

Arwah ayah seorang perantau, kami mempunyai tujuh orang adik beradik dan saya adalah anak sulong. Semenjak dari kecil saya berkawan dengan kakak saya ini dan dia adalah idola saya dan dia adalah insan yg banyak memberi jasa dan pengajaran dalam hidup saya. Kakak saya ni seumurnya tidak pernah bekerja,kekayaan arwah ayahnya mampu membuatkannya hidup senang, tapi dia adalah orang baik,pemurah dan berhati mulia.


Foto : Inilah wajah remaja yang menjadi buahati pengarang jatung emaknya, sekarang ini menjadi jurulatih silat, sakit asma dah hilang hasil rawatan dan jagaan seorang wanita.

Semenjak saya mengenali siapa kakak saya ini dia adalah pengasuh,tukang masak dan tukang didik kami adik beradik. Masakan air tangan adalah menjadi sebagaian dari darah daging kami. Dari kecil kami makan dia yg masak dan hinggalah kehari ini kalau saya balik kampung dan dia akan masak seperti mana saya kecil dulu dan setiap kali saya balik dia akan pastikan bahawa kami semua makan nasi di rumahnya dengan masakan yang sangat enak dan sungguh meyelarakan.

Oleh kerana kebaikan yg luarbiasa itu saya selalu memikir untuk membalas budinya ibarat "segunung intan" itu, bagaimana ye mau membalas budi yang indah itu, saya bukanlah anak orang kaya macamnya? tak taulah saya.

Ye lah Allah itu maha kaya dan maha adil. Setelah saya berkawin saya telah berpisah dgn kakak saya dan mula belajar hidup tanpanya, isssh susah juga kalau kita serba tak tak pandai, tapi saya selalu ingat pesanya, " nak pandai masak kena rajin kedapor" wah saya pegang sungguh bidalan kakak saya ni, saya ni rajin rajin malas. Selepas setahun saya berumah tangga saya dapat seorang putri yg cantik, dan tahun berikutnya saya mengandung lagi, saya jadi panik.

Anak pertamapun saya minta arwah emak dan ayah yang jaga bagaimana pula nak jaga anak kedua? maka saya pun pasanglah niat, masa anak kedua dalam kandungan lagi saya dah pasang niat awal awal,kalau anak saya ni lelaki saya nak berikan anak saya ini pada kakak saya ni.Masa tu saya tak taupun bahawa anak saya lelaki atau perempuan. saya tak beritahu pun niat tersebut pada kakak saya.

Sepanjang saya mengandung anak kedua itu kakak saya ni selalulah ulang alik duduk dgn kami sekeluarga hinggalah pada saat saya untuk melahirkan.Saya lahir anak yg keduapun dirumah juga

Apabila lahir, saya di beritahu bahawa anak saya itu lelalaki, hati saya berdebar kerana anak lahir ini lelaki. Saya pendamkan niat saya itu dan apabila usia bayi itu dua bulan bayi itu didapati kurang sihat ada sakit asma(lelah) saya jadi kelam kabut dan pada waktu itu kakak saya ada menjaga saya dan dia mula mengambil alih mengasuh bayi itu kerana saya tidak tahu nak jaga bayi yg kecil dan sakit pula.

Kakak saya sering berulang alik kehospital, kelinik mengubat bayi tersebut dan bila bayi itu berusia sembilan bulan saya lihat bayi itu sakit agak teruk jugalah dan saya pasrah saja, kakak saya telah mula ambil alih sepenuhnya dan dia menjaga bayi itu lebih dari saya dan bayi itu mula tidur dgnya dan bayi tersebut sudah tidak mahu berenggang dgnnya.

Saya tahu bahawa Allah maha mengetahui akhirnya bayi itu telah beralih tangan dan bayi yg dijagnya memang seorang kanak kanak yang berpenyakit, kakak saya banyak berkorban masa,tenaga dan wang ringgit demi bayi yg amat disayanginya. Dia sangat sabar merawat bayi tersebut dan bersekang mata bertahun tahun. Pernah sekali saya lihat kakak saya meyapu muntah bayi tersebut dgn tanganya yg meleleh diatas bahunya semasa medukung bayi itu dan kakak saya berkorban masa tidurnya selama bertahun tahun demi membesar seorang anak yg ada peyakit. Akhirnya anak yg dijaga dengan niat iklas itu baik dan sihat serta membesar dibawah jagaa seorang wanita itu "ibu tunggal yg berhati luhur".Anak itu di sekolah dengan penuh kemanjaan,kasih sayang ibarat menatang minyak penuh dan memberi belanja tanpa hadnya. Dia didik dgn akhlak yg mulia. Kini anak itu telah remaja dan sangat manja dgn EMAKnya manakala saya di panggilnya Makde saja. "Mak de dan Emak adalah wanita yang berlainan tapi tetap mencurahkan kasih sayang yang sama buat anda"

No comments:

Post a Comment