Wednesday, January 20, 2010

MEMBASUH HARTA


Kisah ini sepuloh tahun lalu iaitu ketika saya membuka sebuah sekolah agama di Sg Merab. Waktu itu bilangan pelajar lebih kurang 150 orang dan semuanya tinggal di asrama.Jadi untuk menjaga keselamatan murid murid tinggal diasarma saya telah mengajikan seorang jaga atau pak guard. Dia ini diarahkan untuk menjaga di waktu malam saja iaitu dari jam 7 mlm hinggalah 7 pagi.Waktu siang dia boleh tidur atau rehat.Oleh kerana pak guard ini orang yg datang dari negara seberang dan ingin mencurahkan seluruh tenaganya untuk kebajikan anak anak sekolah ini dia telah bekerja siang sebagai tukang kebun dan malam sebagai guard. Saya beritahu dia saya tidak ada duit nak bayar untuk kerjanya, tapi dia kata tak ape dia iklas. Lama juga dia bekerja dan semunay di lakukan dengan baik.

Satu hari saya cakap dengan dia apakah dia boleh bertahan dgn gajinya yg ada sekarang? dia kata tak ape asalkan semuanya berjalan lacar dan baik. Satu hari di ketika hari mahu raya dalam hati saya sudah ada niat nak belikan sepasang baju melayu dan nak beri dut raya. Oleh kerana kesibukan saya untuk melepaskan murid murid balik akhirnya saya terlupa mahu membelinya baju raya dan mahu memberi duit raya.

Jadi hariraya pun tibalah saya balik kampung seminggu dan dia tinggal di sekolah tersebut kerana tiada tempat untuk pergi.Dia menjaga sekolah itu dgn baik. Bila saya semula kesekolah dia sambut saya dengan girang dan saya lupa tentang janji saya. Dia tidak sebutpun.

Seminggu selepas sekolah buka ada satu kejadian yg berlaku di dapur asrama iaitu 3 buah tong gas saya hilang dan kerana di curi. Maka saya pun teringatlah bagaimana setiap kejadian yg berlaku itu ada sesuatu perkara yg kita buat sendiri dan kita telah meletakan harapan orang dan menghampakanya. Oleh itu ingat setiap apa yg kita niat yg baik pastikan kita tunaikan dan kita mestilah rajin memberi kepada orang memerlukan. Dan kehilangan harta benda itu merupakan satu basuhan dari harta kita dan dalam harta kita yg hilang itu adalah HAK orang lain. Ingat ye!

No comments:

Post a Comment