Tuesday, January 12, 2010

ANAK ANAK

Foto : Ini anak manjaku Ummu Solehah dan anaku Khairul Nizam

Kalau mahu cerita pasal anak ni,tak akan habis,perangai anak,wajah anak,kelakuan anak,kegemaran anak dan yang paling parah sekali kalau mahu cerita iaitu pendidikan agama dan pendidikan akademik anak anak. Saya sendiri ada 13 orang anak sendiri, belajar dari berbagai jenis sekolah,kolej dan universiti dan dah ada yg berumahtangga dan bekerja.

Tapi saya juga mempunyai ramai anak angkat yang saya sendiripun tidak tahu bagaimana anak anak ini minat untuk beribukan orang yg macam saya ni, ada yg panggil saya Mak,ada yg panggil Ummi, ada panggil Bonda,ada panggil Ibu dan saya rasa sungguh berbesar hati dengan semua anak anak saya ini.

Anak anak angkat saya ini pula dari berbagai negara seperti di Acheh,Jakarta,Kemboja,Vietnam dan yang paling ramai sekali di Malaysia. Saya sangat sayang pada mereka semua ini. Bagi saya anak kandung yang 13 orang dengan berpuluh puluh anak angkat ini adalah sama saja,cuma anak kandung ini dari darah daging saya sendiri dan anak angkat ini dia bersatu hati,perasan dengan saya dan saya pun menumpang sayang dan kasih dengan mereka dan sebaliknya begitulah juga.

Bila bilangan anak angkat ini sudah ramai maka saya jadi kalut bila ada yang rasa mereka ini terpinggir dan saya kurang memberi kasih sayang pada mereka. Jadi saya harap anak anak saya ini dapat memahami bahawa saya yang bernama Rusnah Abu Samah iaitu Ibu anda semuanya adalah insan yang sangat lemah dan serba kekurangan.Kalau ada kesempatan itu datang kerumah dan buatlah temu janji insyallah kita jumpa dan kita boleh bual panjang panjang dan saya sedang rancang untuk ada hari keluarga buat kita semua insyallah pada bulan Jun 2010. Doakan semuanya dapat berjumpa.

No comments:

Post a Comment