Friday, May 21, 2010

Belajar Sembahyang

"Puan saya dah Islam 14 yahun lalu" Kata Tok Batin Omar pada saya sewaktu mula mula saya jumpa dgnya 5 tahun lalu

"eeeh baguslah tu Tok Batin, kalau dah masuk Islam selama itu tentu tok batin boleh ajak orang satu kampung ni masuk Islam" kata saya dgn bersahaja

" aaah kau tahu, aku ni dah di tipu oleh kerajaan" kata tok batin sambil mengoyangkan jari telunjuknya pada saya " tipu pasal apa pulak" tanya saya sambil berundur dua tapak kebelakang bila tengok muka tok batin mula merah " kou tahu, masa ajak orang orang aku masuk Islam, janji dgn kita orang nak bagi duitlah, nak bagi makanlah, nak buat tadikalah dan macam macam lagi" kata tok batin dgn penuh emosi

" kerajaan ni dah tak betul agaknya, janji aje dgn kita dan di ajaknya kita masuk Islam ramai ramai, tapi janjinya haram di tunaikanya" kata tok batin dgn nada suara yg marah " eeh tak ape tu tok batin, janji kita ni ada agama"kata saya " aku ni bukan bodoh, org kampung ni nak duit,bukan nak agama" kata tok batin dan saya terdiam, kau tahu aku ni dah sembahyang, dah puasa dan dah tak makan babi lagi selama setahun, kita org beragama Islam, tapi tak ade seorang pun org pejabat agama datang ajar kami, kalau dtg pun dia tidur aje kat surau dan suruh kami dtg kesurau" kata tok batin lagi,

" aaah sekarang kau pulak nak ajak aku masuk Islam, aku tak nak, orang macam kau ni suka bohong org asli, cakap pandai, janji pandai, tapi tak tau nak laksanakan, tak apelah kau ajelah yg sembahyang" kata tok batin pada saya.

Saya sabar menerima cemuhan dari tok batin. Tapi saya bernekad, satu hari nanti saya akan Islam mereka ini dan saya tidak mau bohongi mereka lagi dan saya mahu ajar mereka sembahyang dan mau bawa mereka balik ke agama Islam dan mau bina semula akidah mereka.

Saya harap mereka akan dapat menerima saya walaupun ada puak puak saya yg meninggalkan bekas yg yg tidak baik pada mereka, tapi saya mahu basuh bekas yg terpalit itu dgn cahaya agama Islam. Saya rasa tak sudah saya bercerita tentang mereka ini degil tak mau masuk Islam, tapi saya kena berbuat sesuatu untuk mereka.

Jika ada saudara saya yg membaca blog saya ini mohon saya sumbanglah tenaga anda, ilmu anda, kewangan anda dan doa anda buat kami didalam menjalankan usaha yg baik ini.

No comments:

Post a Comment