Tuesday, May 11, 2010

HARI UNTUK BASUH KAIN

Basuh kain? issssy ni kerja mudah teruatama zaman sekarang, kedai dobi ada, mesin basuh ada dan orang gaji pun ada. Tapi kalau zaman saya kecik kecik dulu basuh kain guna tangan. Saya mula belajar basuh kain pada usia lapan tahun.

Masa itu emak suruh basuh baju sendiri, lepas tu bila naik darjah tiga saya mula basuh baju emak dan ayah.

Bila dah besar sikit saya basuh semua baju kotor yg terdapat kat umah. Basuh kain masa saya dulu adalah kerja sebelah pagi, timba air dari perigi dan isi dlm besen atau baldi, pas tu rendam baju kotor tu dalam setengah jam dan ambil berus sabut maka beruslah kain itu hingga hilang segala kekotoran atau dakinya.

Kemudian bilas kali pertama timba lagi air dari perigi, kemudian bilas pula kali kedua kadang kadang lengoh tangan kerana memerah kain. Kalau basuh baju satu rumah tu dari jam 7 pagi jam 10 pagi baru habis.

Bila tiba menjemur pula kena jemur betul betul kerana kalau jemur sambil lewa kain tak kering. Dan bila jam 3 atau 4 petang angkat pulak kain tu dan lipat serta letak atas rak. Ini latihan saya terima.

Kerja basuh kain taiada hari tertentu, kalau saya sekolah saya basuh kain ini pada hari sabtu dan ahad. Kalau hari cuti penggal saya kena basuh kain setiap pagi.

Bila tugasan ini jadia biasa saya rasa gatal tangan bila tengok orang melonggokan kain hingga seminggu atau dua minggu baru basuh. Kenapa tak di basuh aje lepas pakai.

Ada pula hari tertentu untuk cuci kain. Sekarang ni lagi senang, masuk aje dlm mesin basuh dan tak payah tunggu nanti ambil aje dlm mesin basuh tu utk jemur.

Tapi lihat anak sekarang ni lagi canggih kemudahan lagi malas lagi tak pandai nak gunakan kemudahan itu. Ada pula tu kain dah berlonggok sampai 3 minggu maka kain tu dah berkulat dan bau hapaknya melekat dan bila basuh kadang kadang rosak kain baju.

Ini sikap sangat buruk anak anak remaja sekarang. Pemalas dan sangat malas untuk mengurus hidup.

Apalah salahnya kain yg di pakai setiap hari tu lepas pakai di basuh terus. Kenapa mesti di simpan kain yg kotor? issy tak taulah saya. Orang melonnggok kain banyak banyak dan pakai semula kain yg tidak berbasuh ni selalunya kaum peribumi.

Ini saya lihat sendiri dengan mata saya. mereka lonngok kain tepi dinding rumah bila nak pakai mereka kibas kibas takut ada semut yg merayap. Hhh lepas tu mereka pakai, sebab itu kulit kaum peribumi ini mudah kena jangkitan. Ibu ibu harus mengajar anak anak basuh kain walaupun ini perkara remeh tapi penting untuk seorang gadis. Belajar basuh kain ,belajar mengurus diri.

No comments:

Post a Comment