Wednesday, May 5, 2010

KENA FITNAH

"fitnah" ini adalah satu ungkapan ngeri. Kalau kita buat fitnah kat orang balasanya masuk dalam golongan orang orang jahat dan berhati sumbing. Kenapa mesti fitnah orang? apa salah orang? selalunya orang buat fitnah ini dia mempunyai niat yg tersembunyi dan niat yg kurang baik terhadap orang lain.

Saya teringat satu kisah bagaimana seorang sahabat saya di fitnah. Ceritanya begini.
2 orang kawan saya di suruh oleh majikanya untuk buat satu proposal untuk membuat satu program, masa untuk membuatnya selama 1 minggu. Maka kawan saya yg seorang ni pandai sikit maka dia dgn rela untuk membuat proposal itu. Kawan saya yg seorang lagi diam sahajalah.Dan dia setujulah kawanya membuat proposal itu.

Bila masa untuk membentang kertaskerja itu kawan saya yg tidak buat kertas kerja itu telah meneliti kertas kerja yg di buat oleh kawannya itu. Maka bila di baca oooh kertaskerja itu memberasangkan dan masa meeting perbentangan kertaskerja itu dengan tidak semena mena kawan yg tidak buat kertaskerja itu telah menfitnah terang terangan dan mengatakan bahawa semua kertaskerja dan idea itu dia yg buat dgn susah payah dan tidak tidur malam untyk menyiapkanya.

Bila bila membentang agenda kertaskerja itu kawan itu tidak dapat menerangkanya dgn betul dan sambil tergagap gagap dia tidak menjawap dgn baik soalan yg diajukan oleh majikanya. Untuk menutup segala kelemahanya itu dia telah memfitnah sahabatnya yg semenjak tadi hanya memerhati sahaja gelagat kawanya itu. Tapi keburukan akhlak dan peribadi kawanya terserlah dan dapat di hidu oleh majikanya itu.

Akhirnya projek itu telah di batalkan dan fitnah dari kawanya itu kepada sahabatnya adalah perbuatan jahat dan kejahatan itu telah merugikan.Fitnah ini sebenarnya adalah perasaan tamak haloba,perasan dendam kesumat atau yang lebih parah lagi iaitu perasan yg tidak menyenangi dengan kebolehan orang. Inilah selalunya terjadi fitnah.

No comments:

Post a Comment