Friday, May 7, 2010

SUMPAH BUAT SI TANGGANG

"Selamat hari ibu" terlalu istimewa gelaran buat seorang wanita, gelaran ini tiada buat orang lelaki walau sebagaimana kuat atau gagahnya lelaki itu.

"Ibu" saya dah tiada Ibu lagi, tapi saya masih mempunyai "emak: sama saja ibu yang melahirkan saya dengan emak yang menjadi ibu kepada orang yang menjadi kesayangan saya. Tiada bezanya.

Kedua duanya Wanita. Semasa saya kecil dulu pernah saya dengar org cerita tentang anak durhaka. Masa itu saya tak faham sangat apa makna "durhaka" ooo rupanya durhaka itu melawan cakap makbapak, tak dengar nasihat, degil dan istilahnya kalau anak durhaka ini hidupnya pasti tak selamat.

Kalau zaman saya kecil kecil mak saya selalu ingatkan bahawa kalau ibu cakap jangan bantah, kalau ibu cakap jangan bankang dan kalau ibu cakap kena dengar.Kalau degil ibu akan pukul, rotan dan cubit hingga lebam paha. Saya selalu juga kena rotan dan cubit, lepas itu dah tak buat lagi.

Tapi hari ini anak anak sudah mula membandingkan "Ibu dan kawanya" kadangkala cakap ibu dia lawan, dia buat tidak tahu saja dan tak kisah. Tapi kalau cakap kawan semuanya dia dengar dan ikut. Sebab apa jadi begitu? banyak faktor anak jadi begitu.

Anak kalau sudah menganggap kawannya org penting dlm hidupnya , maka kawanya yg menjadi penasihatnya dan siibu yg melahirkanya dianggap sebagai teman untuk dia berhujah pendapat. (ini tidak patut)

Semalam seorang kawan saya cerita anak jiran yang berusia 14 tahun telah menendang perut ibunya kerana ibunya merampas handphone dari tanganya. Ibunya telah melarang dia mengunakan handphone dan suruh dia belajar, tapi anaknya tidak mahu dengar, maka ibu itu marah kerana anaknya telah menyalah gunakan handpone itu dengan mengambil gambar yg bukan bukan.

Maka ibunya telah hilang sabar lalu merampas handphone itu. Tanpa di duga anak itu dengan sekuat tenaga mudanya telah menendang perut ibunya sehingga ibunya terlentang dan terhantuk kepala ketiang rumah. Anak itu merampas handpone itu dan lari, maka sang ibu menagis kesakitan sambil memanggil manggil nama anaknya itu.Itulah akhlak anak sekarang. Buat Para Ibu "Selamat hari Ibu"

No comments:

Post a Comment