Monday, May 17, 2010

MATLAMAT TAK SAMPAI

KARNIVAL BELIA pada 14 -16 Mei 2010 di Putrajaya.Kami dari persatuan Belia Sri al Ain (BERSAMA) ikut sekali, bawa belia.
Sungguh menyayat hati,

belia datang berbas bas dari seluruh pelusuk Malaysia, budak budak PLKN, budak pengakap semuanya datang.

Tiga hari yg panas terik,

Saya lihat gelombang belia hari ini sudah hancur, dan punah. Berbagai permainan di sediakan oleh penganjur dan bila saya kira hampir 80 permainan dlm masa 3 hari. Nak terbelalak biji mata saya tengok, anda sebut nak main apa, semuanya ada dan melibat orang muda yang sedang ghairah dan berdarah panas.

Tapi yg paling malangnya bermain macam macam tapi tidak pernah sekalipun di beritahu pada budak budak muda ni "berhenti sebentar kita solat", azan yg berkumandang dari 2 buah masjid yg indah dan besar itu langsung tidak memberi kesan apa apapun pada pengunjung.

Makin kuat azan makin kuat bunyi muzik.
Bila saya sertai program seperti ini barulah saya tahu bahawa betapa ceteknya minda orang merangka program ini.
Yg datang tu remaja Islam yg berjumlah 80 peratus, mana budaya Islam yg di modulkan?

apakah budak budak muda mesti di mabukan dengan permainan yg tiada memberi roh itu? bukan saya kata permianan tu tak boleh, tapi saya sangat terhina dan sunnguh sedih dengan program seperti ini.

Pemuda pemuda yang berjumlah ratusan ribu yg mengunjungi karnival belia ini seperti remaja yang tiada panduan.

Yang di sediakan pesta hiburan, pesta makanan, pesta berkepit,pesta sukan, pesta melepaskan gian dan rindu.


Mana pesta ibadah? Ibadah kat masjid, iye betul pesta ibadah tu di masjid, tapi ni haaa saya nak beritahu kepada Perbadanan Putrajaya yang mendirikan sebuah khemah solat yg berukuran 20 kaki x 20 kaki dan di bahagi 2 dgn tempat solat perempuan dan tempat solat lelaki, dahlah tu tiada kipas, tiada lampu dan yang terhina sekali di dirikan khemah tu bersebelahan dengan "public toilet", mana kebersihannya? dan kalau mau ambil air sembahyang masuk aje ketandas yg serba kekurangan tu dan ambilah air sembahyang kat situ, bersihkah? hanya Allah saya yg tau, percikan air tahi, percikan air kencing dan entahlah saya pun tak tau nak cakap ape.

Tempat sembayhang org Islam di bina sebegitu rupa dan berbanding pula dengan khemah pameran, khemah konsert ada 4 buah yg besarnya tak usah cakaplah tengok ajelah kat TV 3 konsert jom heboh, aaah macamana? besarnya gerai makan yg semuanya lengkap. Kenapalah kita semua ni jadi begini dan yg paling sedih lagi perkhidmatan untuk pengunjung untuk mengunjung gerai di sediakan bas yang sentiasa berpusing pusiang dari satu tempat kesatu tempat dan tiada perkhidmatan bas untuk ke masjid.Kalau nak gi solat kat Masjid Sultan Zainal Abidin yg cantik tu kena jalan kaki lebih kurang 15 minit.

Iyelah tengah panas terik jalan kaki, tak apelah. Manakala di sebelah gerai jom heboh ada di dirikan surau dan boleh ambil wuduk, baguslah gitu, bolehlah tahan sikit.


Saya harap anda semua boleh memikirlah kenepa gejala sosial sangat teruk sekarang? siapa yg membikinya. Jangan ada sikap salah menyalah dalam soal ini. Anak anak ini orang tualah yg mencorakanya.Dan saya nak ingatkan kalau buat program besar besar dan hebat utamakan yang terpenting buat orang Islam dan barulah negara boleh di sebut NEGARA ISLAM.

No comments:

Post a Comment