Tuesday, May 18, 2010

SELAGI BOLEH

"Mak tak masak ke?" tanya seorang anak yg berusia 13 tahun pd ibunya yg sedang melipat kain,"Masak, tapi kejap lagi" kata ibu si ibu sambil menyembunyikan sesuatu dari anaknya yg sudah tidak fokus untuk belajar sebab lapar

" masaklah mak apa aje" kata anak lagi"

sabarlah sayang, nantilah mak habis lipat kain dulu" kata si ibu dengan sayu "

tak apelah mak, saya tidur dulu, kalau mak dah masak nanti gerakkan saya ye" kata anak itu sambil berlalu.

Ini kisah seorang ibu.

Kalau seorang ibu itu kata beras tak ade kat rumah apakah anak percaya atau tidak? iye anak tidak mahu percaya kerana seorang ibu akan berdolak dalih dengan anaknya untuk menyembunyikan ketidak mampuanya,

tapi kalau seorang bapa kata beras tiada di rumah anak akan percaya kerana seorang ayah akan berterus terang kalau dia susah dan dia akan berterus terang juga kalau untuk kepentingan dirinya.

Ini telah berlaku pada seorang sahabat saya yg baru saya temuinya sudah terpisah 12 tahun lalu.

Kata isterinya dia tidak punya cukup duit untuk menyara 5 orang anaknya kerana suaminya sering mengatakan tidak cukup duit walaupun suaminya bekerja siang malam mengais rezeki.

Kadang kala nak makan tengahari dia terpaksalah goreng nasi bubuh garam aje, pagi pun sama dan malam pun sama kerana menunggu huluran duit dari suaminya.

Setiap 3 hari suaminya beri RM 50 untuk sara 5 orang anak anak yg sedang membesar, itulah duit belanja sekolah, itulah duit dapor, itulah duit beli sabun basuh, itulah duit untuk sayur ikan.

Hari ini harga sekilo ikan kerisi RM 9, harga beras RM 28 utk sepuloh kilo. Semua barang harga naik.

Sebenarnya dlm situasi begini suaminya sangat mampu kerana ada kalanya mungkinlah untuk memberi isteri tu suaminya terpaksa berkira takutlah isterinya beli barang kemas ke, beli baju ke, atau pergi makan KFC.

RM 50 yg di beri untuk biaya anak seramai 5 orang bukanlah satu masaalah, tapi kalau tinggal di pendalaman. Tapi kalau tinggal di Selayang, Gombak atau di mana mana bandar RM 50 tiada makna, nasi lemakpun dah berharga RM 1.20 sebungkus.

Kadangkala tu suami ini sungguh bijak berdolak dalik dengan isterinya, kalau untuk urusan kepentingan peribadinya " duit tak jadi hal" kalau orang kata tidur hotel harga RM 150 semalam pun pada setiap minggu pun dia kata boleh, kalau orang kata beli aje baju ni " no problem, boleh aje" dan kalau orang kata makan kat luar belanja makan besar, dia akan kata " yes!" tapi kalau untuk memberi sedikit belanja asas untuk anak dan isteri maka akan berkatalah " eeh semalam kan dah beri RM 50, habis dah ke?"

Buat suami yg bersikap begini, hidup di hari ini tidak sama dengan ibubapa yang hidup 30 atau 40 tahun yg lampau, dulu RM 50 boleh makan seminggu, tapi hari ini belanja anak sekolah aje dah RM 3 untuk seorang dan untuk beli barang dapur untuk sekali makan aje dah RM 20. Bagaimana tu wahai suami sahabatku. Jangan perlakukan begitu pada isteri anda. Sesungguhnya anda memang mampu dan kalau anda tidak mampu masakan anda boleh lakukan yang lebih untuk kawan anda. Saya berdoa semoga rumahtangga sahabat saya tidak goncang kerana duit. Sabar ye.

No comments:

Post a Comment