Thursday, May 20, 2010

MEMINTA MINTA

Saya baca satu curat yg bertajuk Pertolongan Allah, lucu bangat ceritanya, apa tidaknya dunia ini terbentang luas dan banyak perrkara yg kita boleh buat, kenapa kita merintih. Kerja merintih kerja Mat Jenin (Cerita Mat Jenin ini ada dlm buku Wadah Cinta Solehah).

Kerja sikit rintihnya banyak. Kita mesti kerja lebih, buat yg terbaik dan sumbang dengan iklas, lepas pada tu baru kita cerita tentang keperluan kita.

Jangan begitu wahai si gadis, orang tua pun boleh jadi jutawan, nikan pula kita yang muda belia kenapa tak bisa jana pendapat sedang kita pandai komputer, pandai macam macam kemahiran.

Apa sebab kita merintih? sebabnya kita memikir bahawa kerja yg kita buat dah memandai tapi sebenarnya kita memikir sahaja dan kurang membuatnya. Kadangkala tu kita menghabiskan masa memikir tapi kurang bertindak.

Kalau kita mahu jadi orang maju, berjaya jangan merintih, hidup dengan happy, jangan murung sahaja pikir orang berhutang dgn kita sahaja, aaah perdulikan aje orang berhutang dgn kita, halalkan aje, atau kita ni tak ade duit nak bayar hutang. Kalau kita tahu kita tidak ada duit jangan berhutang dan kita mesti kuat bekerja untuk dapat duit.

Jangan kerja yang sepatutnya kita buat seminggu jadi setengah tahun pun tak siap siap jadi macamana nak dapat pendapatan.

Ini hanya leteran aje, kalau rasa tak betul abaikan aje. Selamat bejaya......

No comments:

Post a Comment