Sunday, May 9, 2010

Cucu

Foto : Barisan cucu nenek. Hensem dan jelita.

Hari ini nak cerita pasal wanita lagi, iyelah wanita ni kan hebat. Kadangkala tu ada perkara yg wanita boleh buat tapi lelaki tak boleh buat. Tak ape kita tinggalkan cete kehebatan wanita ni, tapi saya mahu menganugerahkan jutaan terima kasih buat wanita yang bergelar nenek, atau tok wan atau apa sahaja. Sebab ape? kerana mereka ini adalah insan yg sangat sentif di usia senja atau di usia emas.

Selalunya wanita yg ada status nenek ni jiwanya sangat terasa dengan keadaan sekeliling. Ialah sebab hormon di badan mereka dah berkurang, daya tahan tulang pun dah mula rapuh, mata pula kian rabun dan telinga pun dah tak begitu dengar.

Ini saya lihat emak saya yg berada di Titian Bintagor. Selepas pemergian arwah abah emak tinggal seorang, anak anaknya dah ambil kata sepakat untuk bergilir menjaganya.

Kononya macam dia setuju, tapi dia tidak tenang tinggal di rumah anak cucunya. Dia sangat bahagia tinggal di rumahnya di Titian Bintagor.

Tapi siapa nak jaganya? entahlah...

anaknya semua bekerja di bandar dan kota, cucunya ramai yang masih belajar dan yg dah kerja memang tak bolehlah nak jaga neneknya. Akhirnya dia akur juga tinggal dengan anak anaknya.

Tapi di hatinya mungkin kelat walaupun di mukanya manis. Maka sekali lagi anak anaknya berpakat dan buat keputusan untuk mengilirkan cucunya yg masih belum bekerja, atau yg menunggu keputusan masuk universiti untuk menjaga nenek kesayangan mereka di kampung Titian Bintagor.

Ada syarat kalau nak cucu duduk bersama dengan neneknya

1 Kat umah nenek mesti ada internet
2 Ada motor sebagai kenderaan.

Hebat hebat cucu sekarang dan dua dua perkara ini belum ada lagi kat umah nenek. Tapi cucunya dapat terima dgn syarat cucu bawa laptop dan brodband. Issy lucunya cucu nenek.

Tak ape asalkan cucu iklas menjaga nenek. Sekarang ni dah masuk minggu kedua cucu nenek wan Tomah menunggunya

Minggu pertama dulu Zayad, minggu ni Ummu Sakinah dan minggu depan depan mungkin Khodijah anak induk Kuantan. Harap cucunya sabar dan tabah. Itu "Ibu" kepada orang yg melahirakan bapa atau ibu kamu.Selamat bermanja dengan nenek.

No comments:

Post a Comment