Monday, June 14, 2010

ADEGAN RUMAHTANGGA



Pagi tadi jiran belakang rumah saya berantakan, riuh rendah dengan caci maki dan hamun nista dari sang isteri untuk suami.

Bukan mulut aje yg melontar kata kata panas tapi tanganya lagi pantas dengan memegang antan lesung batu di tangan kanan dan manakala tangan kiri memegang pisau potong daging.

Suaminya lari ikut pintu belakang sambil berkata " sumpah yang, itu bukan gambar abang, tu gambar kawan abang, abang janji tak ikut kawan abang lagi, tolong yang jangan lontar abang dgn benda benda ni, tenguk ni kaki abang dah berdarah" suaminya merintih sambil menginjak ginjak lari dari isterinya yg sedang mengejarnya yg berpusing pusing di belakang rumah.

Budak budak rumah iaitu si bungsu dan si abot meninjau ikut tingkap, Salman yg sedang mamai (ngantuk) terkejut dengar orang terjerit terpekik di belakang rumah, akhirnya Salman bangun dan pergi meleraikan adegan rumahtangga tersebut " dah lah jangan gaduh gaduh" dengan suara yg lantang Salman meleraikan dan si suami yang dalam ketakutan di baling tu telah lari dengan berseluar dalam sahaja pergi kedepan rumah kami dan minta tolong dari Abot untuk call polis.

Abot yg malu tengok si suami yg hanya berseluar dalam tu menghulurkan kain pelikat kat sisuami itu dan dia menyarungnya dengan tergesa gesa.

Abot membuat panggilan kepada balai polis yg berdekatan, 10 minit polis pun datang kedepan rumah kami dan suami tu membuat aduan bahawa handphone telah pecah di cincang oleh isterinya, motornya dah di bakar oleh isterinya dan semua baju dah kena gunting, yg tinggal hanya seluar dalam yg di pakai sahaja lagi, bila polis buat siasatan rupanya suaminya adalah anggota polis yang berpangkat tinggi dan semenjak seminggu kebelakangan ini suaminya sering keluar malam dan dia beritahu isterinya bertugas luar.

Semalam seorang sahabatnya telah menghantar beberapa gambar suaminya melalui handphone yg suaminya sedang berpegangan tangan dengan gadis Thailand. Kini suaminya telah menyembunyikan diri kerumah kawanya yg berhampiran dgn rumahnya dgn hanya berkain pelikat sahaja.

Polis tak mau masuk campur ni urusan rumahtangga. Malu juga tengok adegan gini, siapa silap ye.

Entahlah ini adegan rumahtangga yang sering terjadi... perlu bersabar.

No comments:

Post a Comment