Saturday, April 17, 2010

KAYANYA

Semalam jalan sendirian di sekitar pasar Acheh, lihat bekas Tsunami yang terjadi 5 tahun lalu. Masa saya mula menjejak kaki di Bumi Acheh iaitu 2 minggu selepas tsunami, saya lihat pemandangan yg sangat memilukan hati, meyedihkan dan menyentuh kalbu, anak anak kecil bersepah sepah di pinggir jalan, di gigi pantai mencari ayah ibunya yang telah di telan tsunami.

Isteri meratap pilu bagai nak gila sebab suami menjadi mangsa tsunami dan harta pun turut lenyap bersama.

Suami pula sasau mencari di mana cinta sayangnya yang telah lenyap dengan sambaran musibah dari Allah dan ayahibu penasaran anak anak menjadi buahatinya hilang bagai di sambar helang.

Itu cerita tsunami dan kami sukarelawan datang membawa berbagai bantuan untuk mereka yang tersisa di bumi serambi mekah itu.

Kini tsunami berlalu dan tsunami juga membawa rahmat buat bangsa Acheh.

Semalam saya macam di pukau oleh mata saya sendiri. Jalan yang saya susuri dulu berbau mayat, bergelimpangan jasab jasad yg tak bernyawa hampir 8 bulan wajah di pasar Acheh masih terbau busuknya lagi.

Tapi hari ini di sepanjang jalan itu sudah berubah dengan begitu mendadak sekali. Kedai kain baju yang sangat banyak. Itu tak ape lagi, ini hah TOKO EMAS, saya kira hampir ratusan toko emas yang emasnya mengilau di dalam kaca.


Di setiap toko itu ada pelangganya.oooo kayanya rakyat Acheh, saya jadi terkedu dan tak tercakap dan apabila saya lihat lagi wanita Acheh ini di lehernya, di pergelangan tanganya, di jari jemarinya berkilauan dengan emas.Kalah orang kelantan.

Saya rasa malu pula bila di pergelangan tangan saya hanya hanya ada gelang manik yang berharga RM 5 . Sebab apa saya malu? kerana saya membawa bantuan untuk anak anak yatim Acheh yang sering memberitahu saya bahawa mereka masih perlukan bantuan untuk makan,untuk belajar dan untuk hidup. Kenapa ye orang kaya raya ini tidak membantu bangsanya sendiri yang susah gitu?

Selalunya orang menghantar bantuan ini adalah jutawan yang di pergelanagan dan di lehernya seperti kedai emas. Tapi saya adalah wanita yg tiada barang emas, agaknya orang Acheh akan jadi pelik dgn saya ye.Orang miskin bantu orang miskin.

Apakah kesan tsunami tidak berbekas di hati mereka. Kenapa emas yang banyak itu tidak di zakat? rugi ye nanti Allah akan tarik lagi. Bantulah bangsamu wahai saudaraku.

1 comment:

  1. Terimakasih kongsi info,begitu ye...Masyaallah.
    Semog kita terpilih antara insan yang selamat.

    ReplyDelete