Sunday, September 5, 2010

PASANG PELITA


Ini adat sebenarnya iaitu adat ayah saya orang nogeri sembilan,bila tiba malam yang ke 23 Ramadan aaah siap dia akan cari tin susu nak buat pelita, sumbunya dari kain buruk dan kadang kala tu kalau dia ada masa di buat pelita dari buluh.

Semasa saya kecik kecik dulu main api pelita pada malam tujuh likur ni memanglah sangat di nantikan. Cubalah anda bayang di saat malam yg gelap gelita itu tiba tiba depan rumah ada cahaya pelita dan semua adik beradik saya sangat suka dengan pelita. Tapi hari ini pelita tu dah tiada lagi hanya tinggal kenangan.

Pasang pelita ni sebenarnya tiada kait mengait dengan malam lailatuqadar.Sebenarnya memasang pelitanya ini adalah untuk mengimarah malam malam terakhir ramadan dengan sambutan aidil fitri.Kalau dulu kalau saya tengah main pelita ni saya ada dengar juga atok atok atau ibu ibu bersembang pasal malam lailatulqadar, berbagai cerita yang mereka timbulkan dan sebenarnya bila malam terakhir ini banyak sungguh hajat orang tua tua rupanya.Yang paling saya ingat ada seorang jiran saya tu dia minta rumah, dia kata pada setiap malam dia berdoa minta rumah besar dan makanan sedap.

Issh kacaulah kalau berdoa yg karut marut begini, ini lah rupanya orang zaman dulu ini mereka jahil ilmu dan jahil agama, mereka hanya dengar yang mereka nak dengar sahaja dan mereka tidak mahu belajar keseluruhanya.Kini bila saya ingat kembali senerio begini teringatlah saya pada masa ini kes "buang bayi" bahawa kita di saat ini sangat jahil dengan erti sebuah kekejaman iaitu seperti hidup di zaman jahiliah pulak. Membunuh zuriat sendiri tanpa rasa belas kasian dan rasa berdosa.

No comments:

Post a Comment