Tuesday, September 28, 2010

KUASA KASIH SAYANG





KUASA KASIH SAYANG

Saya kadangkala tu terfikir jugalah tentang sifat sifat yg di miliki oleh manusia ini. Allah jadikan manusia ini dengan penuh kasih sayang dan Allah memiliki sifat Yang Maha Penyayang dan Pengasih ini.

Jelaskan bahawa Allah amat menyayangi setiap makhluk yang diciptakanNya. Sesungguhnya Allah telah memberitahu kita bahawa Dia amat dekat dengan kita melebihi jarak urat leher kita sendiri dengan diri kita.

Dialah Yang Maha Pengasih dari segala yang pengasih,

Dialah yang menciptakan perasaan yang kita sebut 'CINTA'.

Saya rasalah semua manusia yang bergelar manusia pasti pernah merasai perasaan yg sangat indah ini. Tak kira samada cinta pada Pencipta, kepada sesama manusia atau pun kepada makhluk Allah yang lain umpamanya sayangkan pada kucing,ayam, kambing atau apa saja binatang peliharaan kita atau pada harta dan barang kesayangan kita seperti kereta, rumah dan sebagainya.

Pengalaman manusia menikmati cinta itu amat indah, sehingga ia terus diabadikan oleh ramai manusia didalam sajak-sajak, lagu, filem dan sebagainya, kerana perasaan cinta ini amat indah dan mengasyikkan. Hingga ada yang merana dan kecewa akibat kehilangan cinta.

Manusia pernah berperang/berbunuhan/tidak bertegur sapa kerana cinta. Banyak kisah-kisah cinta yg diabadikan oleh sang kekasihnya ,Ini semuanya tentang kehebatan cinta.

Sedarkah kita bahawa perasaan yang terlalu hebat ini, adalah satu penciptaan dan anugerah dari Allah

Manusia yang sombong, bongkak dan rasa diri hebat harus belajar dari binatang kerana saya adalah peminat binatang kerana di umah saya banyak binatang yg menumpang kasih sayang. Dilaman umah saya ada sepohon pokok mangga yg rendang, diatas pokok ini ada sarang burung, banyaklah burung, tupai bekeliran dan saya pernah terserempak dengan musang. Tugasan harian kami di rumah ialah mengisi air minuman di dalam sebuah mangkuk dan di letak di bawah pokok itu. Jangan anda tak tau, kalau bekas air penuh maka semua binatang binatang ini seperti berjadual turun minum termasuk burung burung, tupai dan kucing kucing. Dan kalau bekas itu tiada berair maka bintang itu bising dan lari lari minta utk mendapat perhatian dan kasih sayang. Itu cete binatang yg tagihkan kasih sayang dan bagaimana pula kalau binatang sesama bintang?

Alangkah indahnya jikalau disetiap kehidupan manusia dilingkupi dengan kasih sayang, baik kasih sayang dalam berhubungan dengan orang lain dan khususnya kasih sayang dalam sebuah keluarga.

Kasih sayang pada manusia yg mempunyai sifat pendemdam adalah satu kejahatan yang luarbiasa kerana org begini telah melawan fitrah azalinya .

Dia sanggup lakukan apa sahaja seperti ungkit mengungkit, halau menghalau, cemuh mencemuh dan berbagai lagi kerana dlm dirinya lenyap sifat yg mulia ini.
org yang begini tiada istilah "kasih sayang" yg ada kepura puraan dan sifat ini terhakis kerana luap nalurinya yg membenci org lain secara keterlalulan.

Ingat ye, manusia usia tidak sepanjang mana.

Manusia yg tiada memiliki sifat yg mulia ini telah dihakis dengan kepentingan pribadi dan duniawi

Bagi saya kasih sayang itu amat unik yang indah kerana manusia adalah mahkluk yg paling sempurna

No comments:

Post a Comment