Tuesday, September 7, 2010

BERUNTUNGNYA

Pagi tadi saya ke kedutaan Indonesia, ramainya org yg mohon macam macam mohon, perbaharui pasport, buat permit kerja,nyambung kerja sebagai pembantu rumahtanggalah dan buat visa.

Inilah Malaysia tanah airku yang merupakan lubuk rezeki buat saudaraku dari indonesia .Saya lihat di wajah mereka semua senyum gembira dan tenang aje, tiada berkocak oleh peristiwa yg berlaku di negaranya.

Sesungguhnya ke makmuran Malaysia ini terlalu sukar untuk di nafikan, banyak org negara jiran yg sudah kaya raya dan bina istana di negara mereka hasilnya dari pekerjaan di Malaysia.

Saya lihat ibu ibu yg datang ke kedutaan ini semuanya gemuk gemuk kerana kekenyangan dan di badan mereka dari hujung kaki hinggalah kesanggul mereka semuanya ada perhiasaan.

Manakala anak anak kecil pula menyedut air kotak dan jajan yang sedap sedap.Kalau ibu ibu itu masih lagi menetap di negaranya saya agak mungkin mereka tidak semewah itu.Kemungkinan mereka ini akan mengdukung guni di belakang utk di isi sampah sampah dan manakala malamnya pula mungkin mereka ini akan tidur di stesen keretapi gambir. Inilah limpahan rezeki dari Allah utk hambanya.

Saya sangat berharap agar antara saudara dua negara ini sentiasa di dalam ukwah yg erat dan mesra. Jangan bawa api kekecohan.

No comments:

Post a Comment