Thursday, April 7, 2011

BAGI LEBIH


Aku ada satu tabiat yg susah nak kikis ni, namanya suka makan kat kedai mamak...sampai semua anak anaku suka kat kedai mamak.

Org cete apa saja tentang keburukan mamak tp aku tak terima dan insyallah dalam masa terdekat ni aku nak gi india nak gi Chennai, Airasia ada pernerbangan ke sana.

Nak makan roti canai dan minum teh tarik bawah pokok...uweeeh nikmatnya jumpa mamak yg bercawat kain putih sedang buat teh pakai kole aluminiun.

Tak pe kita tinggal story mamak ni, tp nak cete pasal kedai makan org melayu pulak.

Kalau malas masak beli kat gerai.Di Damansara ni ada sebuah gerai yg jadi kesukaan ku, di gerainya ada 40 jenis masakan melayu...sebut aje ape masakan asam pedas, gulai lemak, masak air, ikan bakar, kerang rebus, jenis sambal aje ada 6 jenis, gulai kawah, sup...ehhh macam macamlah sampai pening nak pilih.

Gerai abang ni memag laku, setiap hari kalau kita dtg jam 3 tu dah licin licau dah tinggal bekas aje...kalau org dah tau dari jauh dtg dan satu lagi yg paling aku suka layananya nombor wahid.

Pandai layan, anak beranak dia ni, mulutnya manis dan yg jarang jarang peniaga buat macam tauke gerai ni.

Kalau bubuh makanan yg orang nak bungkus tu mesti dia bagi lebih. Kadangkala tu aku rasa malu pulak nak beli kat tauke dia sebab kita minta RM 5 dia beri macam RM 10. Inilah akhlak tuan gerai yg aku suka.

Abang yg niaga ni dia selalu cete gini " aku tak mau simpanlah benda benda makan ni, buat apo aku bawak balik, lagi pun aku makan sepinggan aje..habis banyak pun aku makan 3 pinggan, bagi habislah...lagi pun aku masak untuk jual ni utk ari ni, aku tak mau hangat utk ari esok" itu kata kata abang gerai tu.

Baguslah abang gerai ni...kalau peniaga yg mempunyai sikap macam ni kan bangus bak kata org berhati mulia.

No comments:

Post a Comment