Wednesday, April 6, 2011

AIRMATA ADANAN

"Adanan mau balik Kemboja" tanyaku pd adanan, dia tunduk dan geleng kepala" kenapa? nanti ayah adanan nak dtg ambil adanan sebab adanan tak dpt visa belajar kat sekolah ibu" ku lihat airmatanya jatuh sebiji demi sebiji. "Kalau kat Kemboja adanan duduk dgn nenek jaga atok, suka kan" tanyaku.

A ku lihat air mata tadinya sebiji sebiji jatuh sekarang dah macam sungai."Adanan jangan marah ibu ye, ibu tak mampu nak buat visa belajar banyak sangat, lg pun ayah adanan tak sabar"
kataku

" adanan balik dulu ke Kemboja, kalau adanan dah besar nanti datang sendiri dan kalau umur ibu masih panjang lagi insyallah kita jumpa ye" kataku sambil mengosok kepalanya.

Anak Kemboja yg berusia 11 thn ini sangat tekun dan pintar serta memiliki raut wajah yg sangat jernih dan bersih. Setiap malam, pagi dan tengahari dia akan baca Quran dan dia paling suka azan setiap kali masuk waktu solat.

"Ibu! kena tolong adanan, saya tak mau balik Kemboja, saya nak belajar" kata adanan dengan sebak.

Aku pun naik sebak jugak dan airmataku pun lebih laju dari airmata adanan " adanan ibu tak punya cukup duit" kataku

adanan geleng kepala "ibu saya nak belajar, saya nak mengaji, saya nak belajar hadis, saya nak menulis" kata adanan dlm sedu sedan

" OK ginilah adanan balik dulu ke Kemboja, insyallah kalau dah ditetapkan adanan nak belajar di sini adalah rezeki adanan.

Dia tunduk sambil mengesat airmata dan berlalu, dia tak mampu nak menoleh kearahku. Aku jua begitu tak mampu nak lihat airmuka jernih itu di cucuri airmata pilu.

No comments:

Post a Comment