Tuesday, February 21, 2012

NAMA SEINDAH AKHLAKNYA

Foto : Kemanjaanya yg pernah berubah dari baby sampai sekarang, tak tau nak buat macamana

Dalam keluarga saya sendiri memanggil nama anak anak dgn nama yg saya suka, contohnya Ummu Solehah panggil dia tatak (kakak),Thoriq panggil Abang,Ummu Sakinah panggil Inah,Nukman panggil Awang (ni istimewa sikit, org Pahang kalau anak lelaki dipanggil awang maknanya dia mahukan anak lelakinya jadi org ternama, org perkasa dan pemimpin, tak kisah pemimpin dlm kg,masayakarat atau negara),Salman al Farisi panggil B'Cik, Ammar yassar panggil Abot dan Ummu Jannah panggil Yek.

Selalunya kalau saya marah saya tak panggil dgn panggilan manja, saya akan panggil namanya dan begitu jugalah dlm handphone saya save nama mereka dgn nama manjanya.

Kalau kekasih atau suaminya atau isterinya dia akan tulis dlm handpone nama manja pasanganya kecualilah pasangan itu pasangan yg biasa biasa, kalau yg luarbiasa mesti dia tulis yg luarbiasa.

Memanggil org dengan nama manjanya akan membuatkan org itu akan dekat dgn hati kita, tp hari ini saya seperti terkena kejutan budaya atau pun dlm perkataan indonesia "shoot" nak pengsan bila saya dengar org ini memanggil nama kawanya " ooooi babi, lu gila ke" apalah punya bahasa dan ada lagi, pagi tadi saya dengar seorang budak sekolah perempuan ni panggil teman lelakinya " ei balak kau tak bawak beg ke" bila saya toleh muka budak perempuan tu dia buat pandang kelain.
Buruknya akhlak ini.

No comments:

Post a Comment