Wednesday, December 22, 2010

Melepaskan Anjing Tersepit


Dah lama juga tak nulis, tangan ni memang gatal nak nulis...tapi masa tu tak berapa nak ade, betullah satu hari tu ada 24 jam, tp 24 jam tu yg tak cukup...betul lah manusia ni tamak ye.

Ini ada cete sedap ni aku nak cete pada kouorang semua, ada sepasang laki bini ni, dia ni bolehlah aku istilahkan tak ade keje, lakinya keje tido aje kat umah dan manakala isterinya ni selalulah merayau rayau cari rezeki...mungkin inilah org pompuan kalau dah dapat laki muda agaknya.

Nak di jadikan cete dia tinggal berjiran di sebelah opis aku, jadi kalau aku dtg opis jam 9.30 pg dia dah menonggok dah depan pintu opis, buka je pintu dia dulu masuk dan check dari tiap tiap sudut opis.. kadang kala ada juga kuih yg tak habis aku lupa nak buang dia minta dan kalau ada kerepek atau biskut dia makan...dan yg paling sedihnya sambil mengunyah biskut duduk depan aku dia pun mula start cete pasal abangnya (lakinya) yg tak dapat gaji hanya keje aje dan dia tak ade duit nak bayar sewa umahnya, aku pun dengar aje , tapi bila di ulang ulang aku pun buat dek ajelah...

Baru ni timbul juga rasa kesian katnya dia kata dah lama tak makan nasi lauk ayam, hanya makan lauk kicap aje..aku pun tanya " kenape laki tu duduk dlm bilik aje, pergilah keje" dia kata lakinya tak biasa keje yg dia tak suka dan tanpa segan silu dia nak pimjam duit.Katanya nak bayar sewa umah dan belanja, aku kata tak ade duit...selang beberapa hari aku tengok dia dgn lakinya berdiri depan muka pintu opis aku dengan beg pakaian, aku tanya

" nak gi mana"

dia kata "nak ikut puan lah"

isssh terkejut aku, nak aku kemana ye? aku terdiam

" saya nak ikut puan kemana puan pergi, saya dah kena keluar"

katanya, akhirnya aku pun bawalah dia ke Semenyih (madarasah) dan aku cakaplah kat dia tolong buat keje kat sini, kemas kain baju "

apa nak kata, aku suruh dia kemas kain baju dan suruh dia isi baju dlm kotak untuk hantar ke kemboja atau tempat bencana alam akhirnya malam malam dia tak tido, dia pilih baju baju yg elok elok isi dalam plastik hitam dan dia panggil lori dia punggah 7 beg palstik besar pakaian yg aku amanahkan utk dia kemas, dia gi jual kat org budle, adusssh lah nasib aku...

bila tanya nape buat gitu"dia kata nak kumpul duit, nak cari umah" aduh lah nasib aku ni...tak tahulah bilanya berakhir segala galanya ini. Kini aku pun tak tahu samada apakah ini dikata nasib atau takdir.

No comments:

Post a Comment