Monday, July 14, 2014

SAHUR

SAHUR

Malam tadi adalah malam yang ke 17 Ramadan,sudah terlalu hampir untuk kita menyambut malam lailatulqadar.Apakah pada setiap malam yang aku bangun pada bulan Ramadan ini aku akan bertemu dengan malam yang amat istimewa ini? apakah permintaan aku jika aku bersua dengan  malam yg berkah ini? hanya Allah sajalah yang menentukanya.

Bermula dari malam pertama Ramadan lagi aku bangun seawal jam 4 pg untuk menyediakan sahur buat keluargaku yang masih lagi tinggal bersama  aku iatu Sakinah, Ummu Jannah, Ammar dan Isterinya serta Salman.
Rutin bangun untuk masak sahur ini sudah menjadi kemestiaan bagi aku dan jikalah aku sakit maka malam itu mungkin tak ada sahur.

Kekuatan untuk bangun sahur ini bukan mudah, perlukan kekuatan pada hati bukan pada fizikal, ialah waktu siang dihabiskan masa untuk bekerja mencari rezeki, bila balik pula bersiap untuk makan berbuka, sesudah berbuka banyak lagi kerja rumahtanggan yg perlu diuruskan dan mengaji dan tidor paling awal jam 1 pg.

Manakala jam 4 pg sudah bangun diwaktu ini org yang tidak meletakan dirinya "wajib" bangun  memasak untuk sahur maka tunggu ajerlah jam 5.15 untuk digerakan(dibangunkan) apabila makanan sudah siap dihidang diatas meja dan tunggu suap kemulut sahaja.

Tapi walau apapun aku tetap bersyukur kerana ada juga sibungsu menemani aku waktu memasak sahur, sekurang kurang tidaklah sunyi sgt.

Ada jugak org tidak ambil berat untuk bangun sahur walaupun  didalam sahur ini ada keberkahanya sebagaimana dijelaskan oleh Ibnu Daqiqil ‘Ied rahimahullah, mencakup kebaikan seperti menegakan sunnah Nabi yang mana bila kita buat  mendatangkan pahala disamping badan berasa sehat kalau kita bersahur seperti kuatnya badan  dibandingkan dengan yang tidak makan sahur.
Manakala Ibnu Hajar rahimahullah menjelaskan dengan lebih detail lagi tentang berbagai kebaikan dalam makanan sahur sebagai berikut.
  • Mengikut  sunnah Nabi
  • Mebezakan antara puasa orang mukmin dengan puasanya Ahli Kitab ialah makan sahur” (HR. Muslim)
  • Menguatkan badan orang yang berpuasa dalam melaksanakan ibadah
  • Menolak buruknya akhlaq yang dapat timbul akibat rasa lapar
  • Dapat menjadi sebab untuk bersedekah  kepada yang memerlukankan makanan sahur, atau dapat juga menjadi kesempatan untuk makan berjamaah 
  • zikir dan doa pada waktu terkabulkannya doa, waktu sahur juga dapat dimanfaatkan untuk menambah solat malam
  • Waktu sahur dapat digunakan untuk berniat puasa, terutama bagi mereka yang sering lalai dan tidak berniat sebelum tidurnya
Imam Nawawi rahimahullah menjelaskan, “Adapun barakah makanan sahur secara dhahir (nampak), yaitu dengan kuatnya badan ketika berpuasa, menjadikannya rajin beribadah, menjadikannya termotivasi ingin menambah lagi amalan puasanya, karena nampak ringan puasa baginya setelah makan sahur, dan inilah makna yang benar dari makan sahur. Kemudian juga dengan bangun sahur dapat menjadikannya berdoa dan berdzikir di waktu yang mulia,. 
Demikian pula,  “Makanan sahur adalah makanan yang barakah maka janganlah kalian meninggalkannya, walaupun seorang dari kalian hanya sahur dengan meneguk air, karena sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bershalawat kepada orang-orang yang makan sahur”. ( Imam Ahmad)

No comments:

Post a Comment