Sunday, November 9, 2008

Laluan Untuk Mati Syahid

Bom Bali adalah satu tregedi yang mengorban ramai nyawa termasuklah bangsa asing dan juga orang tempatan di suatu tempat yang menampung masiat dunia dan tragedi itu banyak mengundang cerita dan ramalan serta berita tersembunyi yang masih lagi menjadi teka teki. Tapi yang pastinya mujahid ini telah menpertaruhkan nyawanya dan hukuman yang di terimanya adalah untuk menbuktikan kepada dunia bahawa negara yang mengamal Islam atau lebih baik diiktirafkan sahaja pemerintahnya yang sentiasa gagal menangani berbagai masaalah rakyaat telah berjaya membuktikan bahawa setiap yang bersalah akan dihukum dengan hukuman yang setimpal.

Apakah mereka terfikir bahawa nyawa yang di korban itu adalah nyawa manusia yang tidak shahih lagi bahawa hukuman itu adalah setimpal dengan perbuatanya. Pejuangan yang mempertaruhkan kehidupanya dengan kemulian dan kematianya dengan das tembakan ngeri adalah sebuah pembalasan sahaja,bukan hukumanya yang sebenar. Kalau benar mahu dihukum benarkan sahaja cerita Bom Bali itu. Itukan lebih afdal dan lebih releven serta pesalah akan dihukum secara adil dan benar. Setelah hukuman di terima oleh mereka Kini kita hanya dapat menlafazkan secebis doa dan mungkin terikan pilu di hati dan tidak sama dengan keperitan dan sakithatinya serta kecewanya mujahid ini memabalas dendem memadamkan kemungkaran dengan jalanya sendiri.

Mana darah mujahid lain yang mahu di simbahkan dijalan Allah yang mahu menutup kemungkaran,kezaliam dan kemasiatan dan apakah sebab kita hidup ini mahu memperkata sebuah kehidupan yang mulia sahaja dan bukan mati beriman atau mati syahid. Kalau hidup ini setakat mahu panjang umur atau murah rezeki dan sihat tubuh badan untuk memupuk kejahatan serta kezaliaman maka disinilah letaknya satu kehinaan sebagai insan yang di jadikan oleh penciptaNaya dengan penuh kesempurnaan. Lihat sahaja pada keteguhan Iman para mujahid ini yang mempertahankan kebenaran walaupun terpaksa membeli sebuah kematian dari kenikmatan hidupnya.

Apakah akan lahirkan lagi 100 AMROZI, IMAM SAMUDERA & MUKLAS. Titisan darah yang jatuh kebumi pada malam yang meyaksikan kematian itu adalah darah darah para syuhada dan darah yang di nantikan oleh para bidadari di syurga untuk dipersembahkan pada penciptaNya bahawa ada makluknya yang bernama manusia di akhir zaman ini yang hidup penuh bergelumangkan dengan kejahatan, kemasiatan dan kemungkran tapi masih ada yang mahu kemuliaanya di dunianya sebagai manusia yang di iktiraf oleh seluruh makluknya samada haiwan,tumbuhan dan manusia serta matinya membawa seluruh maruahnya sebagai tentera Allah yang tidak lari bila telah menbenarkan dirinya syahid jika itulah kesudahan sebuah perjuanganya.

Dunia yang kau huni
Disitu terkumpul sejarah Adam & Hawa
Serta Purtera Mereka Qabil & Habil
Catat pembunuhan dan kesumat jahat
Angkuh dan cemburu
Memadamkan hati kemanusiaan
Jauh sekali hati persaudaraan
Kini sejarah menelan berbagai sejarah keburukan manusiaan
Bumi telah lesu dengan kehinaan manusia
Walau penciptaNya menagugerah sebuah trofi derajat
Iman,Ilmu dan Amal untuk manusia meminpin manusia
Tapi kafir,Syaitan dan kuasa
Itulah Pinpinan Manusia
Mana insan yang berdosa dan mana insan teraniya
Mata manusia keliru
Mencari bukti.
Akhirnya labelnya Islam tapi pembelanya kafir laknatullah
Penunjuk arah ada misi berikutnya
Jangan Islam untuk label sahaja
Kafir tidak lupa pada caturanya
Bahawa mangsa berikutnya adalah Umat Islam yang rapuh segalnya

No comments:

Post a Comment