Wednesday, November 5, 2008

KETENANGAN

3hb Nov adalah tarikh keramat bagi gadis ini. Dilahirkan dalam keadaan yang penuh ketenangan dan syahdu diwaktu jam menunjukan 10.30 malam. Gadis ini banyak membawa erti dalam hidupku dan ianya anugerah dari Allah buat ku iaitu pembawa sinar "Ketenanagan ".

Beliau merupakan seorang gadis yang sangat kental jiwanya tapi terlalu sensitif. Walaupun dari kecil ianya merupakan seorang anak yang sangat dimanjakan oleh datuk dan neneknya serta bapa saudaranya sehinggakan pernah di suatu ketika kalau hujan diwaktu pagi, datuk dan neneknya akan mempastikan cucu kesayanganya ini tidak akan kesekolah kerana kata mereka takut demam, dan perkara ini berlarutanlah sehingga dia masuk kesekolah rendah dan oleh kerana dia jarang kesekolah maka pelajaranya banyak ketinggalan dan akhirnya pada suatu ketika rundingan dibuat dan gadis ini di bawa balik ke KL untuk di sekolah.

Datuk dan neneknya terpaksa melepaskan dengan "keterpaksaan" dan dalam usianya lapan tahun gadis ini belum dapat menguasai pelajarannya kerana dia telah tercicir oleh sebab "kemanjaan melampau" dan dia sering menangis teringatkan orang kesayanganya di kampung, tapi akhirnya bila dia dapat meyesesuaikanya dirinya maka dia mula sudah dapat belajar dengan normal dan baik dan dari tingkatan satu dia sudah nampak sifat kepimpinan dengan menjadi pengawas serta memegang beberapa jawatan dalam biro samada dalam kelasnya begitu juga peringkat sekolah dan seringkali masuk pertandingan nasyid serta bijak berpidato dan tokoh sebagai pendakwah sudah mula terserlah.

Dan dia telah tamat pengajian menengahnya dengan baik cemerlang dan pada hari ini gadis ini telah melanjutan pelajranya di UAIN di Jakarta dalam Jurusan Perbandingan Mazhab dan Hukum.

Kini di harapkan gadis ini akan terus dengan dirinya sendiri iatu "Ibu Ketenanagan"dan balik ketanah airnya sebagai seorang yang berjiwa hebat dan menjadi payung kepada masyarakat serta dapat membahagiakan kedua orang tuanya di dunia dan akhirat serta jangan lupa doakan selalu buat Permata Hatinya Hj Abu Samah bin Yusof dan Hajah Midah bte Awang yang telah pergi meyahut panggilan Illahi dengan "Ketenanagan".

SELAMAT HARI LAHIR SAYANG

SEBUAH KETENANAGAN
Dalam Ketenangan
Jangan kau landaikan dirimu dengan nafsu remajamu
Biar Agama meyelimuti seluruh hidupmu
Biar adat megongkong sifat ketenanganmu

Ingat
jangan gelojoh dalam dunia remajamu
Jalanmu masih terlalu jauh dan sukar
Senang dihari ini tidak menjamin sebuah ketenanagan di hari esok
Kini kau harus mara dengan kerajinan dan ketabahan
Jangan kau hampiri manusia kaya mewah,tamak haloba,ego,dendam dan dengki
Di situ lubuk kemusnahan buat dirimu
Muhasabah siapa dirimu
Jadikan dirimu Insan pembawa ketenanagan di alam buana ini
Dalam percaturanya kau mesti melihat sesuatu itu dengan jauh
Pasti kemenangan itu milikmu

Dari Bondamu
Rusnah AS 5/11/08
2.30 waktu tempatan

1 comment: