Thursday, November 13, 2014

APABILA LAHIR ANAK KEDUNIA

 APABILA LAHIR ANAK KEDUNIA

1.      Firman Allah  Surah An-Nisaa’ 4; Ayat 1 :
 “Wahai sekalian manusia! Bertakwalah kepada Tuhan-mu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, dan daripadanya Allah menciptakan isterinya; Dan daripada keduanya Allah memperkembang biakkan lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silaturahim Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu"
Allah telah jadikan Nabi Adam sebagai bapa pertama   manusia, selepas itu dijadikan Hawa sebagai ibu umat manusia dan kedua duanya dikhawinkan oleh Allah, maka dari sinilah berkembang biaklah manusia dimukabumi ini.
Kita perhatikan apakah itu keluarga?
1 Keluarga itu adalah saluran cinta dan kasih sayang
2 Didalam keluarga ada kehidupan yang menyempurnakan kehidupan manusia
3 Keluarga adalah perkongsian yg mendatang kelebihan pada pasangan suami isteri
4 Keluarga adalah wadah perlindungan
Saya  sendiri yg telah pun mendirikan rumahtangga menginjak 29 tahun bersama dengan pasangan yg satu masa dulu saya tak kenal,lain perwatakanya,tak kenal hati budinya tapi bila terbinaya rumahtangga maka sedikit demi sedikit dapat membina keserasian.

Saya  teruja bila cucu pertama saya lahir kedunia dan saya terpikir inilah permulaan rantaian kehidupan saya .Mungkin selama ini saya hanya berdepan dengan anak anak yang perlu kita asuh dan bimbing.Tapi bila lahirnya cucu saya sudah mula terpikir bahawa ini lah sebenarnya warisan saya yang corakan pertama adalah dari ayahnya (Thoriq) bila lahir anaknya maka saya perlu tahu bahawa bapanya yang satu ketika dulu saya berinya pelajaran, ajarnya ilmu agama,curahkan kasih sayang padanya maka rantaian itu berkembang dan terbina dengan kerahmatan Allah serta kasih sayangNya.
Alhamdulillah kini cucu saya ini membesar sebagai anak gadis yang pintar,bijak dan keletahnya menunjukan bahawa dirinya banyak mewarisi sifat bapanya yg banyak berfikir,baik,amanah dan juga sifat ibunya (Noor Fatahiyyah) yg cergas, rajin dan berakhlak.Semoga cucu ku ini akan jadi seorang gadis yang solehah yang dapat mendoakan ibubapanya serta diriku juga.

Sabda Rasulullah:“Sesiapa yang mendapat cahaya mata maka diazankan pada telinga kanannya dan diiqamahkan pada telinga kirinya maka akan dijauhkan dari gangguan Ummu Sibyan (sejenis jin yang membawa penyakit).”


"Orang-orang yg mengasihi akan dikasihi oleh Ar Rahman, berkasih sayanglah kepada siapapun yg ada dibumi, niscaya Yang ada di langit akan mengasihi kalian".


Semoga Kekal hingga ke jannah

No comments:

Post a Comment