Monday, June 25, 2012

SATU PENIPUAN

Foto : Ini rupanya kupon yang saya koyakan untuk tahu nilainya

Sebenarnya apa yg nak saya coretkan ini adalah perkara yg dah biasa berlaku kat org lain...begini cetenya.1.30 tgh saya ke Maybank untuk memasukan sekeping cek kedlm akuan Kalimat Cinta.

Entah macamana cek tu tersalah letak maka saya pun terkial kial mengasis gais handbeg, ambil masa jugaklah dlm 5 minit, dlm masa tu saya didtgi oleg 2 org anak china yg berumur 22 dan 24 lelaki dan perempuan, dia ketuk pintu kereta" kak maaf ye, saya bukan mau jual barang, tp saya mau kasi ini bonus untuk haliraya, kak suka shoppingkan" tanya anak china yg perempuan sambil menunjukan sekeping kertas yg bertulis "KUPON" saya pun menoleh "tak payah, saya mau cepat,lain kali aje ye" kata saya sambil menurunkan sedikit cermin kereta sebagai menghormatinya" maaf ye kakak, bagi saya masa 1 mnt nak cakap aje" sambil membuat muka kesian dia memandang ke arah saya,"oklah" kata saya dan dia pun hulurkan saya kertas kupon tu"ini kupon kakak jangan marah ye kalau didlmnya tulis saguhati,itu kupon saya mau bawak balik kilang utk saya klin dgn bos kilang saya dpt RM 1" kata amoi lagi, manakala kawanya berada jauh sikit dari amoi dtg dan berkata pulak"kakak tlg bukak itu kupon" katanya, saya rasa sgt marah sebb dia paksa banyak kali " maaf ye saya tak ade masa ni, ada hal penting ni" kata saya padanya,

Tapi dia pegang tangan saya, akhirnya saya mengalah dan membuka keratan kupon tu, lepas bukak saya pun seranhkan pdnya.Bila dia lihat nombor yg tertera di kupon itu tiba tiba dia melompat lompat " kakak bertuah ini hari, dpt hadiah banyak i-pad,tv plasma,peti ais dan mungkin jugak kakak dpt kereta, masa bukak tadi kakak ada baca ape ye" tanya amoi dlm telo chinanya,kawanya yg lelaki tu dtg dekat lalu menghulurkan tangan utk bersalam dgn saya, saya pandang wajahnya dan dia tanya balik" kakak tak gembira ke ini hari" tanya amoi tadi"nak gembira apahalnya"saya menunjukan muka tak senang walaupun dia buat buat ketawa dan gembira"ini kakak sudah menang besar, kalau kakak tidak mau itu hadiah kakak blh tukar dgn duit, kakak blh dpt RM 14 000, nanti kak belanja saya kat KFC dan saya dpt elaun hari ini RM 100 seorg.

Keramahan amoi itu membuatkan saya lupa bahawa inilah misi mereka menipu.Tanpa saya duga tetamu yang tidak diundang itu telah membuka pintu kereta dan terus duduk di belakang" kakak saya boleh ikut kakak jemput anak ye, lepas itu kita akan terus ketempat kami di carefour"terdiam saya tengok gelagat mereka yang masuk kedalam kereta.Tanpa bercakap saya pandu kereta ketempat ummu Jannah menunggu setiap hari.

Amoi yang duduk dibelakang kereta tu bercakap tidak berhenti henti, sekali sekala saja saya menyampuk, dia mengarahkan saya ke Kepong,Ummu Jannah yang kepenatan dan lapar baru balik dari sekolah kelihatan resah bila melihatkan saya mengikut arahan, didlm kereta saya dengar perbualanya dalam bahasa china yang amoi itu melaporkan sesuatu pada majikanya.

Bila sampai di carefour saya nak berhenti, tp amoi itu kata" bukan sinilah kakak, itu tempatnya sana lagi" katanya padaku, aku sudah dapat baca bahawa ini kes penipuan sudah bermula, tapi buat tidak tahu sahaja dan aku ikut aje arahanya.Akhirnya sampailah saya di suatu tempat sambil tangan amoi itu menunding kebangunan yang tidak bernama" eeeh you kata carefour, apa macam ini tempat" amoi itu tergelak dengan mengulang gulang kata" kakak menang, kakak menang" agaknya dia tidak mahu saya mencelah dan bertanya itu dan ini, saya ikut dan naik tangga bangunan yg tak bernama itu, alangkah terkejutnya saya bila tengok didalam bangunan itu hanya ada 3 org China macam gengster menyambut kedatanganku dan Jannah, manakala amoi tadi terus menjalankan usaha dengan bercakap cakap.

Saya dibawa masuk ke bilik dan tiba tiba datang seorang pemuda"apa macam kakak, ini hadiah sudah ada,tp saya mahu tengok kakak dapat hadiah ape" kata pemuda itu" dia pun membuka keretan yang saya koyak tadi dan tiba tiba dia menjerit"waaaah kakak menang" katanya dan saya tengok gelagat yang luar biasa itu" kakak tak gembira" tanyanya pada saya dan amoi pun melompat lompat" tak lah apa yang mau saya gembirakan" kata saya "kakak bagi ic saya mau fotosat " kata china yang baru masuk tadi

Tanpa berlengah saya pun membuka dompet lalu mengeluarkan ic, Ummu Jannah menjeling pada saya sambil memberi isyarat jangan beri ic, tapi peristiwa itu terlalu pantas, dan saya terus menyerah kan ic itu, dia pun mengambil lalu membawa keluar dari bilik itu,5 mini t kemudian China itu masuk lagi dan membawa sehelai kertas, dia memberi saya kertas yang tulis dalam bahasa malaysia itu, ada nombor 1 hingga 12 hadiah yang di pemenang yang plg murah sekali tawaran umrah yang bernilai RM 6800 x dengan 2 orang dan yang paling mahal sekali sebuah kereta honda civic yang berharga RM140, 000.Dia menerangkan saya bahawa saya menang kerata honda civic itu.

Saya terdiam dan tergaman melihat gelagatnya.Dia bertanya macam macam kat saya dan last sekali dia kata "puan bila saya bagi kunci kereta saya mau puan dan anak puan buat macam ni", sambil dia mengangkat ibujarinya" saya mau ambil gambar puan akan dimasukan kedalam 7 akhbar utama di Malaysia"saya lihat muka Jannah makin masam dan mulutnya kumat kamit membaca sesuatu,"ok" saya kata " tapi ada syarat" kata China itu," apa" tanya saya" itu mau masuk paper kakak kena keluar duit sikit lo"tiba tiba amoi tu menyampuk" apa salahnya kakak dpt kereta RM 140 000 tapi kakak keluar duit RM 14 000 aje, tengok ini gambar, ini org cikgu, dia dapat kereta kancil saja, tapi dia sanggup jual dia punya gelang untuk dapat duit RM 6000 untuk bayar itu iklan paper"ooooh sungguh licik permainan pernipuan ini"eeeh, saya punya amak tak ade mas ooo, saya sangat lapar, saya mau balik" Jannah mula marah bila nampak penipuan ini makin ketara.

Akhirnya setelah 20 minit saya menunggu ic dia serahkan ic saya dan dia tanya akaun yg saya ada dan saya sebut apa yg saya ingat dan dia minta jumlah yg ada dlm akaun serta kad kredit apa yang saya ada.

Saya harap peristiwa ini tidak berulan pada org lain

1 comment: