Wednesday, December 17, 2008

CIK TEH, DINO, MILA & PIPIT

Binatang & Manusia adalah makluk kejadian Allah yg sgt unik dan menarik. Semalam seorg sahabatku telah menghadiahkan seekor arnab kpd anak bongsuku yg sangat cantik berbulu putih dan bermata merah serta sgt manja. Arnab seekor binatang yg sangat sensitf dan pemalu serta sukakan belaian. Terpegun aku melihat melihat cik teh dalam pangkuan si bongsu.

Manakala Dino pula ialah seekor hamster jantan yg berbaka syria serta menjadi kesayangan seluruh warga rumah. Ianya telah di pelihara lima bulan yang lalu. Satu perkara yg menjadi tugas si bongsu ialah mengelap bulu dino setiap kali balik dari asrama dan memberi makan serta minum sambil berbual bual dgn dino supya jangan suka tidur sepanjang hari dan jangan makan sambil mata terpejam.

Di rumah ada lagi binatang kesayangan iaitu penunggu setia yg bernama mila (kucing betina yg gemuk dan kuat makan). Kucing ini ada dua ekor dan kedua duanya bernama Mila. Jika aku sampai sahaja di rumah, pasti kedua-dua kucing ini berlari dan pulang ke rumah. Manakala di pejabatku ada lagi binatang kesukaanku iaitu burung pipit dalam bilangan sebanyak 20 - 30 ekor dan burung- burung ini akan tahu bila waktu aku dtg pejabat dengan membawa habuan untuk mereka setiap hari iaitu nasi dan biskut.Apabila kereta aku parking sahaja depan pejabat maka ianya ramai ramai akan bertengek di atas pagar untuk menunggu habuanya.

Inilah perasaan dua makluk kejadian ALLAH ada rahmat dan nikmat serta kelebihan dan kekuranganya.

2 comments: